Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Genus inom skolämnet historia : En studie om män och kvinnors framställning i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; läromedelsanalys; lågstadiet; mellanstadiet;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka och jämföra framställningen av män och kvinnor i två olika historieböcker, en för lågstadiet och en för mellanstadiet. Studiens frågeställningar är: Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen i text? Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen på bild? Vilka likheter och skillnader finns det mellan hur kvinnor och män representeras i text och bild i de två läromedlen från lågstadiet respektive mellanstadiet? Studien utgår från Yvonne Hirdmans teori om genus, Annie Olssons fallstudie om läromedlets påverkan på elever, samt Britt-Marie Berge och Göran Widdings studie om mäns överrepresentation i text och bild. LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys ur ett genusperspektiv : En kvantitativ och kvalitativ analys av tre läromedel för årskurs 2 med koppling till värdegrunden i Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Dellert; Sophie Forsslund; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; teori; läromedel; läroplan; genus; könsidentitet; jämlikhet; årskurs 2;

    Sammanfattning : I den kommande läroplanen Lgr22 skrivs normer, genus och könsidentitet fram och det blir tydligt hur viktigt det är att arbeta med dessa värdegrundsfrågor i sin undervisning. . LÄS MER

  3. 3. Kommunikationens redskap och språkets betydelse för analog programmering, ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Britt-Marie Källman; Lenita Färje; [2021]
    Nyckelord :Computational thinking; Unplugged activity; Digital kompetens; Datalogiskt tänkande; Analog programmering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn och pedagoger interagerar och kommunicerar i sagoberättande, samt undersöka om det finns en grund till datalogiskt tänkande i redan befintlig undervisning. Studien har utgått från det sociokulturella perspektivet där interaktionen mellan människor är grunden för lärandet, genom att observera sagostunder, som genomfördes med hjälp av flanotavlan och dess bilder. LÄS MER

  4. 4. Att ta plats i livet - Personers psykosociala upplevelser efter en överviktskirurgi : En deskriptiv litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Anna Schönqvist; Britt-Marie Vartiainen; [2017]
    Nyckelord :Bariatric surgery; experiences; health change; psychosocial; transition; Hälsoförändring; psykosocial; upplevelser; transition; överviktskirurgi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fetma är ett ökande folkhälsoproblem som kan åtgärdas med överviktskirurgi. Överviktskirurgi leder till en övergång från ett stadium/tillstånd i livet till ett annat som medför att personens sociala status förändras. LÄS MER

  5. 5. Personalens uppfattningar om ögoninfektion hos förskolebarn. : en fenomenografisk undersökning

    Magister-uppsats, Institutionen för vård och natur

    Författare :Britt-Marie Lennartsson; [2009]
    Nyckelord :conjunctivitis; staff in nurseries; nurse practitioner; health promotion; konjunktivit; förskolepersonal; distriktssköterska APS-sjuksköterska; hälsoperspektiv;

    Sammanfattning : Ögoninfektion är vanligt förekommande hos barn särskilt i kombination med övre luftvägsinfektion. 95% av alla barn mellan två och fem år vistas på förskola. Distriktssköterska/Avancerad primärvårdssjuksköterska ser förskolan som en viktig resurs i det förebyggande hälsoarbetet. LÄS MER