Sökning: "Britt-inger"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Britt-inger.

  1. 1. Elevers berättelser om skolfrånvaro och närvarofrämjande insatser : En narrativ studie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Britt-Inger Johansson; [2023]
    Nyckelord :elevperspektiv; närvarofrämjande; skolfrånvaro; specialpedagogiska teorier;

    Sammanfattning : Skolfrånvaro är ett omdebatterat ämne som i olika rapporter och i forskning lyfts fram som ett samhällsproblem. Forskningen är omfattande, både nationellt och internationellt. Eftersom tillräckliga kunskaper saknas om elevers erfarenheter av skolfrånvaro så är det ett perspektiv som behöver belysas mer. LÄS MER

  2. 2. ADHD och stress : En intervjustudie om unga vuxnas skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Heléne Hallnäs; Britt-Inger Johansson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; lärmiljö; specialpedagogik; stress; unga vuxna;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att få en fördjupad förståelse av den upplevda skolsituationen förelever med ADHD. Vi intervjuade 12 elever med diagnosen ADHD och eleverna studerade inomgymnasieskola och vuxenutbildning i olika delar av Sverige. Vi var intresserade av hur elevernauppfattade sin skoltid utifrån ett stressperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Innehållet i fokus med Storytelling Dramas : En aktionsforskningsstudie kring ett intresseväckande berättelseskrivande

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Titti Stavehaug; Britt-Inger Svensson; [2017]
    Nyckelord :action research; co-operative learning; learning styles; writing skills; Storytelling dramas; aktionsforskning; samlärande; lärstilar; skrivutveckling; Storytelling dramas;

    Sammanfattning : Abstract The study aims to develop knowledge through Storytelling Dramas where teachers and students learn together. The ambition is to investigate if drama variation in teaching, can increase more students' motivation to learn and develop their writing skills concerning more content rich and imaginative lyrics. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i grundskolans tidigare år : Lärares attityder till språk i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Britt-Inger Lundén; [2016]
    Nyckelord :Inkludering; flerspråkighet; modersmål; andraspråkselever; attityder;

    Sammanfattning : My questions in this study have been: In what ways are other languages ​​than Swedish and English used in the classroom? Do the teachers see the students' native language as an asset or as a problem for the individual? What attitudes to the language contained in the class appear among the surveyed teachers? I interviewed six primary school teachers in grades 1-3 about their attitude and approach to different language presence in educational practice. The result of my study shows that teachers know a lot about what research says about the importance of a student’s mother tongue but lack of time and that they do not understand all the students' native language was given as the biggest excuse for their choice not to practice their knowledge. LÄS MER

  5. 5. Matematiklyftet : Lärares formativa bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Britt-Inger Landström; [2015]
    Nyckelord :Matematiklyftet; kollegialt lärande; formativt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka förståelsen för lärares erfarenheter av Matematiklyftet och hur lärare upplever att deras formativa bedömningspraktik påverkats av fortbildningen. Frågeställningarna handlar om hur mycket tid och stöd de fick, de olika aktiviteterna som ingick och om fortbildningen förändrat deras undervisning och bedömning i matematik. LÄS MER