Sökning: "Bronfenbrenner’s developmental ecology"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Bronfenbrenner’s developmental ecology.

  1. 1. Gymnasieelever i matematiksvårigheter : Elevers perspektiv på stödinsatser och möjligheter att förebygga matematiksvårigheter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ulrika Persson; [2023]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; Bronfenbrenner; support efforts; students´perspective; additional adaptations; special education; high school; upper secondary school; Matematiksvårigheter; Bronfenbrenner; stödinsatser; elevers perspektiv; extra anpassningar; specialpedagogik; gymnasieskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to increase knowledge about high school students' perspective on the school's support efforts in mathematics teaching. Bronfenbrenner's developmental ecology model was used as the theoretical framework for the design of the interview guide and result analysis. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkas barn när de utsätts för missförhållanden i hemmet? : En kvalitativ studie om förskolepersonalens upplevelser av barnets mående och beteende till följd av olika missförhållanden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :liridona Krasniqi; Amanda Ekberg; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Children who get hurt; behavior; preschool; preschool teacher; maltreatment; wellness; neglect.; Nyckelord: Barn som far illa; beteende; förskola; förskollärare; missförhållande; mående; omsorgssvikt.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa och undersöka hur förskolepersonal upplever att barns mående och beteende påverkas när de växer upp under missförhållanden i hemmet. Vi vill undersöka på vilket sätt personalen på förskolan uppmärksammar barnets mående och beteende. LÄS MER

  3. 3. "Normbrytande beteende bestod av återkommande lögner parallellt med högt våldskapital" : En kvalitativ studie om behandlares respektive klienters upplevelser och erfarenheter av behandling inom kriminellt normbrytande beteende

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Isabel Alsterfalk; Diana Ring; [2023]
    Nyckelord :Criminal; Offender; Delinquent crime; Intervention; Treatment; Prevention; Recidivism; Reduction; Risk; Need responsivness; Norm-breaking; Kriminell; Brottsling; Brottslig; Brott; Ingripande; Behandling; Förebyggande; Återfall; Reducering; Risk; Mottaglighet; Normbrytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka behandlarens respektive klientens upplevelser av behandling riktade kring beteendemönster som är kriminellt normbrytande, där mottaglighet till behandling beaktas särskilt utifrån principerna risk, behov och mottaglighet. Studien utgick från en induktiv kvalitativ ansats med nio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Internationalisering i den svenska förskolan : En studie om förskollärares syn på Läroplan för förskolans mål om internationalisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Cecilia Al-Rufeye; [2022]
    Nyckelord :Intercultural; Internationalisation; Monoculture; Multicultural mission; Preschool teachers; Interkultur; Internationalisering; Monokultur; Mångkulturellt uppdrag; Pedagoger i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra förskollärares upfattning om Läroplan för förskolans (Skolverket, 2018) mål om internationalisering genom de diskurser som framträder utifrån deras texter. Syftet är vidare att genom deras texter och språkbruk analysera deras uppfattningar om hur de arbetar för att uppnå detta mål. LÄS MER

  5. 5. Ensamkommande barn och ungas integrationsprocess i det nya landet : En kunskapsöversikt om hinder och möjligheter för integration

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Norhan Abou-Soultan; Saga Ismail; [2021]
    Nyckelord :Unaccompanied children; unaccompanied minors; coping strategies; integration; adaption;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to investigate young unaccompanied childrens’ experiencesof integration and their coping strategies used to deal with integration challenges in thenew country. The study also draws attention to professionals' experiences of difficulties and opportunities of integration work with unaccompanied children and young people. LÄS MER