Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Det är inte ett stigma att få en diagnos, utan en möjlighet för skolan att söka hjälp” : – Hur gymnasielärare arbetar inkluderande med elever med funktionsvariationer i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Karin Sjögren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study examines teachers' work with inclusion with students with functional variations; how the teachers work with support and inclusion in the classroom and what success factors and obstacles exist in the inclusion work are studied. The phenomena are analyzed on the basis of Bronfenbrenner's developmental ecological model based on different levels and how they affect teachers. LÄS MER

  2. 2. Möjliggörande till fysisk aktivitet i arbetsgivarens regi : En kvalitativ studie om hur arbetsgivaren främjar en fysiskt aktiv arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sofie Karlsson; Erica Ljunglöf Åhlström; Amandaklara Sagemar; [2020]
    Nyckelord :Bronfenbrenner s developmental ecological model; Physical activity; Salutogenic perspective; Wellness; Workplace; Arbetsplats; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell; Friskvård; Fysisk aktivitet; Salutogent perspektiv;

    Sammanfattning : Vi har valt att titta på den fysiska aktivitet som räknas till den friskvård som arbetsplatsen erbjuder. Det handlar om att hjälpa sina medarbetare till en god personlig hälsa, samtidigt som arbetsgivaren själv vinner på hälsosamma medarbetare. LÄS MER

  3. 3. Elevers attityder gentemot matematik på två grundskolor med olika socioekonomiska förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabell Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Bronfenbrenners ekologiska utvecklingsmodell; elevattityder; grundskolan; hemmet; matematik; Bronfenbrenners ecological model of development; attitudes of students; elementary school; the home; mathematics;

    Sammanfattning : Matematik är ett debatterat ämne som diskuteras i såväl skolans och medias värld. Få andra skolämnen skapar så mycket känslor som detta ämne (Olèn, 2016). Detta arbete syftar till att undersöka attityder till matematik hos unga elever samt dess bakomliggande faktorer i den sociala närmiljön. LÄS MER

  4. 4. Vuxnas upplevelser av att växa upp med föräldrar med alkoholmissbruk : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Natalie Perämäki; Maria Sjölin; [2019]
    Nyckelord :Alcohol abuse; children of alcoholics; social service; support; Alkoholmissbruk; barn till alkoholister; socialtjänst; stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra vuxna barns upplevelser av att växa upp med alkoholmissbrukande föräldrar och hur socialtjänsten fanns eller inte fanns som ett stöd under dessa förhållanden. I studien genomfördes fyra kvalitativa intervjuer med vuxna personer som växte upp med föräldrar med alkoholmissbruk och som hade haft kontakt med socialtjänsten. LÄS MER

  5. 5. När hemmet är borta! : en kvalitativ studie om individers upplevelser av familjehemsplacering

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Helena Hägg; Ewah Pettersson; [2011]
    Nyckelord :fosterhome; placement; fosterchild; experience; familjehem; placering; fosterbarn; upplevelser;

    Sammanfattning : Abstrakt Studiens syfte var att studera individers upplevelser och erfarenheter av familjehemsplacering. Studiens frågeställningar: Hur beskriver individer socialtjänstens roll i samband med placeringen? Hur beskriver individer familjehemmets roll? Hur beskriver individer placeringens inverkan på levnadsvillkoren? För att besvara frågeställningarna tillämpades en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fyra individer som under uppväxten varit familjehemsplacerade. LÄS MER