Sökning: "Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell.

  1. 21. ”Kila iväg och vila” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till vila och återhämtning i förskolans miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Östman Ahlberg; Jessica Mandahl; [2020]
    Nyckelord :Vila; återhämtning; förskollärare; kvalitativ metod; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie var att undersöka några förskollärares syn på vila och återhämtning, samt studera vilka delar av den fysiska miljön som står i relation till vila och återhämtning på avdelningen. Metoderna som vi använt oss av är kvalitativa intervjuer med förskollärare och observationer av den fysiska miljön på de avdelningar som förskollärarna intervjuades. LÄS MER

  2. 22. Att uppfostra eller kränka elever : En vetenskaplig essä om samspelet mellan fritidshemmet och hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Louise Fackler Ferm; [2020]
    Nyckelord :Parental cooperation; after-school center; education; communication; offense; Föräldrasamverkan; fritidshem; fostran; kommunikation; kränkning;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä är skriven utifrån att jag som fritidshemslärare vill undersöka och få större förståelse för det komplexa samarbetet mellan föräldrar och fritidshemspersonal. Jag vill genom denna uppsats ta reda på hur jag som fritidshemslärare kan bygga upp ett förtroendekapital hos föräldrarna, få ett väl fungerande samarbete och ta reda på var gränsen går mellan att kränka eller fostra en elev. LÄS MER

  3. 23. ”För att barnen ska bli intresserade, måste jag vara engagerad” : En studie om hur pedagogers förhållningssätt till böcker och läsning påverkar resultaten inom projektet Bokstart på fem förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Nordlund; Anna Ringqvist; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; family literacy; pedagogers förhållningssätt; attityder; intervju- och enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med projektet Bokstart och hur pedagogers förhållningssätt till litteratur i allmänhet och till Bokstartprojektet i synnerhet påverkar utlåning av böcker i förskolornas kapprumsbibliotek. Studien syftar även till att undersöka hur vårdnadshavarna på förskolorna upplever projektet samt vilken information de fått om Bokstart. LÄS MER

  4. 24. Uppmärksamma och bekräfta elevers närvaro

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Almqvist; [2019]
    Nyckelord :elevhälsa; hälsofrämjande arbete; internationell forskning; närvaro; samverkan;

    Sammanfattning : Almqvist, Caroline (2019). Uppmärksamma och bekräfta elever närvaro. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp.I Sverige är det en rättighet att gå i skolan och även en skyldighet eftersom det är skolplikt. LÄS MER

  5. 25. Hur skola och hem kan mötas i samverkan : En småskalig kvalitativ studie om positiva samverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Möller; Sandra Krantz; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; kommunikation; relationer; samverkan; skolan; specialpedagog; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete har en kvalitativ forskningsansats som berör samverkan mellan skola och hem. Samverkan är ett aktuellt och viktigt inslag i skolans kontext vilket skollag, styrdokument samt forskning berör. LÄS MER