Sökning: "Bronwyn Davies genus"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Bronwyn Davies genus.

  1. 1. Genusförvandlingar och förhandlingar : Om vardagliga samtal i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hero Nawzat; Melinda Wrede; [2023]
    Nyckelord :after-school center; gender; gender studies; language; performativity;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how students and educators construct gender through linguistic practices in the after-school center. The focus is how the perception of girls and boys being different express themselves through students' and teachers' linguistic practices, as well as how students and teachers maintain and renegotiate the normative construction of gender through language. LÄS MER

  2. 2. Genusperspektiv på genusperspektiv i bilderböcker : – en analys av hur flickor och pojkar framställs i två bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefine Holmgren; [2017]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; bilderböcker; normer;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Per Gustavssons bilderbok Så gör prinsessor (2003) och Pija Lindenbaums bilderbok Kenta och barbisarna (2007), två böcker som är skrivna ur ett genusperspektiv. Syftet med analysen är att ur ett genusperspektiv analysera hur flickor och pojkar framställs i de aktuella bilderböckerna och hur lärare kan använda bilderböcker som är skrivna ur ett genusperspektiv som ett verktyg i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Aktiva pojkar och passiva flickor eller tvärtom? : En text- och bildanalys av två läseböcker i ämnet svenska ur ett genusperspektiv för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Natalia Giraldo Gómez; [2016]
    Nyckelord :textbook; reviews; Swedish; gender; feminine; masculine; research; läsebok; läromedel; svenska; genus; kvinnligt; manligt; läromedelsgrankning;

    Sammanfattning : Since 1991 government control of textbooks no longer takes place and the pedagogical framing is influenced by production relations in a rectified global mass culture where impressions and role models from the media have greater influence on students’ worldview and their socialization. Norms, ideas, values and attitudes are conveyed through language which is therefore seen as central in the creation of ideas about what is considered male or female. LÄS MER

  4. 4. Den hyllad leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Andersson; Renée Ekman; [2015]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Genus; Makt; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att studera och problematisera pedagogers syn på det stora utrymme fri lek ges i förskolan, i relation till det jämställdhetsuppdrag pedagoger har att förhålla sig till enligt läroplanen för förskolan. Vi upplever att det finns en osäkerhet hos pedagoger kring begreppet genus och hur arbete med genus och jämställdhet bör utformas för att vara en grund i verksamhetens olika delar. LÄS MER

  5. 5. En scout - en diskursanalys om genus inom scoutorganisationen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Maria Magnusson; [2010]
    Nyckelord :Scoutboken Getingen; scoutorganisation; genuskontrakt; diskursanalys; genus; Scoutboken Järven; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna diskursanalys av scoutböckerna Getingen och Järven är en undersökning om hur genus framställs i böckerna och hur detta kan påverka scouterna som läser dessa, den behandlar även hur böckerna kan bidra till upprätthållandet av det sociala könet inom scoutorganisationen genom reproducering av den befintliga genusdiskursen i böckerna. Med Faircloughs kritiska diskursanalys, Yvonne Hirdmans genuskontraktsteori och Bronwyn Davies teori om hur flickor och pojkar gör kön visar jag hur genuskontraktet existerar i böckerna och att detta kan påverka scouterna genom att de konsumerar böckerna genom den diskursiva praktiken som genusdiskursen är en del av. LÄS MER