Sökning: "Bronwyn Davies"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Bronwyn Davies.
1. Genusförvandlingar och förhandlingar : Om vardagliga samtal i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of the study is to investigate how students and educators construct gender through linguistic practices in the after-school center. The focus is how the perception of girls and boys being different express themselves through students' and teachers' linguistic practices, as well as how students and teachers maintain and renegotiate the normative construction of gender through language. LÄS MER
2. Barns positioner runt bilderboken : En etnografisk studie om pojkars och flickors användning av skönlitterära bilderböcker och faktabilderböcker på en förskola.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med den här studien är att ur ett genusperspektiv undersöka vilka positioner förskolebarn intar i mötet med bilderböcker i en förskolas verksamhet. Med utgångspunkt i Bronwyn Davies (2003) definition av poststrukturell teori, ägnas uppmärksamhet åt de positioner barn intar i samspel med bilderboken. LÄS MER
3. Genusperspektiv på genusperspektiv i bilderböcker : – en analys av hur flickor och pojkar framställs i två bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar Per Gustavssons bilderbok Så gör prinsessor (2003) och Pija Lindenbaums bilderbok Kenta och barbisarna (2007), två böcker som är skrivna ur ett genusperspektiv. Syftet med analysen är att ur ett genusperspektiv analysera hur flickor och pojkar framställs i de aktuella bilderböckerna och hur lärare kan använda bilderböcker som är skrivna ur ett genusperspektiv som ett verktyg i undervisningen. LÄS MER
4. Aktiva pojkar och passiva flickor eller tvärtom? : En text- och bildanalys av två läseböcker i ämnet svenska ur ett genusperspektiv för årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Since 1991 government control of textbooks no longer takes place and the pedagogical framing is influenced by production relations in a rectified global mass culture where impressions and role models from the media have greater influence on students’ worldview and their socialization. Norms, ideas, values and attitudes are conveyed through language which is therefore seen as central in the creation of ideas about what is considered male or female. LÄS MER
5. Porösa bländverk. En materiellt ekokritisk studie av Hanna Nordenhöks prosa
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : In the Swedish author, poet and critic Hanna Nordenhöks (1977-) novels Promenaderna i Dalbyhage (2011) and Det vita huset i Simpang (2013) the literary characters are often portrayed as diffuse shapes with a subtile closeness to other organic bodies, places and times. While the novels address themes such as colonialism and subjects becoming, they also explore the act of narrating through letters, journals, photographs and, in particular, fabrication. LÄS MER