Sökning: "Business Intelligence"

Visar resultat 41 - 45 av 821 uppsatser innehållade orden Business Intelligence.

  1. 41. Från sensorer till beslut: Integrationen av IoT-data i BI-system och dess relevans för beslutsfattande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Filip Sjödin; Isabelle Nyström; [2023]
    Nyckelord :Internet of Things; Business Intelligence; Big Data; Beslutsfattande; Planering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Studien undersöker integrationen av IoT-data i befintliga BI-system och dess relevans för kort- och långsiktiga beslut samt begränsningar som är förknippade med användningen av denna typ av data. IoT har blivit alltmer integrerat i organisationers verksamhet men forskningen kring dess relevans till BI-system är fortfarande begränsad. LÄS MER

  2. 42. Fake It Till You Make It – En studie om generativ AI:s inverkan på kreativitet utifrån Guilfords Measures of Divergent Thinking

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nike Anderlind; Josephine Havmark Persson; Eric Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; kreativitet; divergent tänkande; marknadsföring; ChatGPT; Business and Economics;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) has emerged as a transformative technology, revolutionizing various domains previously reliant on human interaction. This study explores the potential implications of generative AI on creativity and idéa generation, employing widely used Guildford Measures of Divergent Thinking by Joy Paul Guilford as an assessment tool. LÄS MER

  3. 43. Human-Like Chatbot : A quantitative study of the emotional response toward human-to-machine interaction

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Anastasiia Jönsson; Clara Nordberg; [2023]
    Nyckelord :Digital Marketing; Chatbot; Emotion; Empathy; Humanlike; Human-to-machine interaction; ChatGPT;

    Sammanfattning : Problem formulation: The problem that the thesis research relates to is the limitations of artificially intelligent chatbots as interlocutors. The emotional component of communication plays an essential role in the customer experience, but many users have a negative attitude toward chatbots due to their lack of humanity and empathy. LÄS MER

  4. 44. Unlocking the Potential of AI-driven Circular Business Model Innovation : A case study of an industrial symbiosis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Björn Tomas Minde; Niklas Bäcklund; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Circular business model; Circular business model innovation; Circular economy; Industrial symbiosis; Artificiell intelligens; Cirkulär affärsmodell; Cirkulär affärsmodell innovation; Cirkulär ekonomi; Industriell symbios;

    Sammanfattning : Purpose – This study aims to explore and provide empirical insights into AI-driven circular business model innovation (CBMI) in industrial symbiosis. In doing so, it addresses the knowledge gap regarding how industrial companies can use AI to amplify circular business models and facilitate AI-driven circular innovation. LÄS MER

  5. 45. Aligning Business Intelligence initiatives with business strategies : Identifying alignment challenges and mitigators in SMEs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anton Börjesson; [2023]
    Nyckelord :Business intelligence; SMEs; IT and business alignment; IT alignment challenges; Business Intelligence; SMF; IT och affärsanpassning; Utmaningar med IT-anpassning;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to enrich the literature, by increasing the understanding of how business intelligence (BI) initiatives can be aligned with the business strategy in small and medium enterprises (SMEs). Thus, prior research is insufficient in terms of BI and IT alignment research in SMEs. LÄS MER