Sökning: "Butikens lönsamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Butikens lönsamhet.

  1. 1. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Haglund; Petra Ohlson; Emma Ahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Brand experience; brand image; motives; e-commerce; physical store; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Litteraturstudie - Energieffektivisering av livsmedelsbutiker genom nyttjande av överskottsvärme

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Christ Asadour; Teodor Nymark; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Generellt sett har livsmedelsbutiker ett stort behov av enrgi i form av el, värme, komfortkyla och livsmedelskyla. Livsmedelsbutikers höga elanvändning utgör 3% av Sveriges totala elanvändning. En betydande del av elanvändningen går till kylsystem och genererar på så vis överskottsvärme från kondensorn som ofta slösas bort. LÄS MER

  3. 3. Livsmedelsbutikers prissättningsstrategier : Och matsvinnets roll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Nathalie Johansson; Anna Govik; [2017]
    Nyckelord :pricing strategies; food waste; prissättningsstrategier; matsvinn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva resonemang som förs i livsmedelsbutiker kring prissättningsstrategier på färskvaror, och vilken roll matsvinn spelar i detta sammanhang. Teoretisk referensram: I detta kapitel redovisas olika faktorer som kan ha effekt på val av prissättningsstrategier. LÄS MER

  4. 4. Hur butikschefen påverkar butikens lönsamhet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Martin Fredriksson; Anders Backman; [2014]
    Nyckelord :Retail Profitability; Store manager; Leadership; Value-profit chain; Chain stores; Electronics industry; Swedish Retail; Detaljhandel; Lönsamhet; Butikschef; Ledarskap; Value-profit chain; Butikskedjor; Elektronikbranschen; Svensk handel;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har den svenska elektronikhandeln präglats av en allt hårdare konkurrenssituation och lägre lönsamhet. Det har lett till att stora butikskedjor gått i konkurs. För att vända trenden måste företagen hanterar sina butiksverksamheter effektivt. Det blir därmed avgörande hur butikschefen sköter butiken. LÄS MER

  5. 5. Att larma eller inte larma

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :LINDA GANJBAR; SANDRA NORDSTRÖM; [2013]
    Nyckelord :Du Pont Modellen; Management; Organisationsstrukturer; Outsourcing Offshoring; Supply Chain Management SCM ; ; Tidsstudier; Detaljhandel; Effektivisering; Larmning av varor;

    Sammanfattning : : Outsourcing har blivit en mycket vanlig företeelse i det moderna samhället och textilbranschen anses vara den geografiskt mest spridda industrin i världen med produktion oftast belägen i Asien. Outsourcing till trots finns det fortfarande vissa moment i värdekedjan som i stor utsträckning utförs i butik i Sverige trots att i stort sett alla andra tillverkande och sammansättande moment utförs i fabrik i låglöneländer. LÄS MER