Sökning: "Butiker"

Visar resultat 21 - 25 av 1023 uppsatser innehållade ordet Butiker.

  1. 21. Unité d'Habitation anpassat för ett nordiskt klimat : En studie i klimatanpassad arkitektur och energieffektiviseringar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Knut Hallberg; [2023]
    Nyckelord :climate adapted architecture; energy efficency measures; klimatanpassad arkitektur; energieffektiviseringar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete inom utbildningen Civilingenjör arkitektur inriktning husbyggnad vid Luleå tekniska universitet har fokuserat på att anpassa Le Corbusiers Unité d’Habitation till ett skandinaviskt klimat för att skapa en nära nollenergibyggnad, tänkt att placeras i Norrbotten. Unité d'Habitation är en multifunktionsbyggnad som innehåller element från den sovjetiska kollektivismen och Le Corbusiers idé var att designa en byggnad som innehöll en hel stads funktioner, såsom lägenheter, butiker, en restaurang, ett konstgalleri och ett bibliotek mm. LÄS MER

  2. 22. Tillsyn av kemiska produkter i detaljhandeln: Kontroll av barnskyddande förslutning och kännbar varningsmärkning på kemiska produkter i Burlövs kommun

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning; Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Melisa Dracic; [2023]
    Nyckelord :Kemiska produkter; Barnskyddande förslutning; Kännbar varningsmärkning; Tillsyn; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Each year children and adults are injured in accidents caused by chemicals, usually due to incorrect use of the products. Studies have shown that children are more sensitive to chemical products and injuries that occur during childhood could cause lifelong consequences. LÄS MER

  3. 23. COVID-19 och dess påverkan på beteenden hos konsumenter inom livsmedelshandel : En kvalitativ studie ur ett företagsperspektiv fokuserad på livsmedelshandeln.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Erik Saeys; Melissa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; corona pandemic; consumer behavior; retail food; retail stores; pandemic; E-commerce; Covid-19; coronapandemin; konsumentbeteende; dagligvaruhandel; matvarubutiker; pandemi; onlinehandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: COVID-19 pandemin har förändrat samhället och påverkat olika företags förhållningssätt. Konsumentbeteendet har förändrats på grund av isoleringar, statliga rekommendationer och riktlinjer i försök att minska smittspridningen. LÄS MER

  4. 24. “Jag kommer aldrig använda det här igen.” : En kvalitativ intervjustudie om kvinnliga studenters upplevelser kring värdekonflikter kopplat till sin egna klädkonsumtion och fast fashion.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emilia Mastad; Madeleine Hellström; [2023]
    Nyckelord :Värdekonflikt; klädkonsumtion; fast fashion; hållbarhet; kvinnliga studenter; normativa förväntningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka och fördjupa oss i värdekonflikter kopplat till fast fashion, och ta del av hur kvinnliga studenter vid Uppsala universitet konsumerar kläder och förhåller sig till fenomenet. Studien har en fenomenologisk utgångspunkt och utgår från tio informanters perspektiv och upplevelser som samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 25. Att inspirera och interagera: Utforskning av showroom-formatets värdeskapande aspekter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :August Åkesson; Christian Abdulahad; [2023]
    Nyckelord :Showrooming; Showroom-format; Värdeskapande; Värdesamskapande; Konsumentupplevelse; Butiksmiljö; Produktexponering; Köpprocess; Detaljhandel; Sällanköpsvaror; Foto-elicitation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inledning: Denna studie undersöker förändringar i konsumtionsvanor till följd av digitaliseringen samt betonar behovet av anpassningsbara butiksformat. I synnerhet undersöks showroom-formatet och dess värdeskapande aspekter från konsumenternas perspektiv. LÄS MER