Sökning: "Bygga ett spel"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden Bygga ett spel.

  1. 1. Worldbuilding in roleplaying games : How do secondary narratives make user experiences more immersive?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Dimitra Papacosta; [2023]
    Nyckelord :UX; User Experience; Immersion; Ludology; Narratology; Roleplaying games; RPG; Side quests;

    Sammanfattning : Digitala rollspel har idag allt större och mer inlevelserika spelvärldar, vilket bidrar till hög inlevelse hos användarna. Följaktligen ser genren såväl stora framgångar inom spelindustrin som ett större forskningsintresse inom akademin. LÄS MER

  2. 2. TWITCH OCH SVENSKA INDIESPELSUTVECKLARE : En kvalitativ studie om svenska indiespelsutvecklares användning av Twitch

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elias Albrektsson; [2023]
    Nyckelord :Twitch; indiespelutvecklare; streaming; marknadsföring;

    Sammanfattning : Det blir allt svårare att sticka ut från mängden av nya spel som släpps varje år, speciellt för indiespelföretag med begränsade resurser. Sociala medier är idag ett av de effektivaste sätten att marknadsföra sig på, men en plattform som blivit känd som nyckeln till att bli upptäckt är livestreamingtjänsten Twitch. LÄS MER

  3. 3. A Peer-to-Peer Networking Framework for Scalable Massively Multiplayer Online Game Development in Unity

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Jakob Forsbacka; Gustav Sollenius; [2023]
    Nyckelord :P2P; Networking; MMOG; Scalability; Multiplayer; Game; NAT Transversal; Unity; Framework; TCP; UDP; RUDP; Transport layer protocols; RPC; Interest Management; Dead Reckoning;

    Sammanfattning : This thesis investigates designing and implementing a peer-to-peer (P2P) networking frameworkfor Unity, a popular game engine, intending to offer a scalable and efficient solution forconstructing networked multiplayer games. The research covers an analysis of a P2P networkarchitecture, transport layer protocols, challenges in NAT traversal, and peer list management. LÄS MER

  4. 4. To beat the house in blackjack: A card counting robot

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Edvin Aretorn; Erik Bülow; [2023]
    Nyckelord :Mechatronics; Robot Arm; Blackjack; Mekatronik; Robotarm; Blackjack;

    Sammanfattning : This thesis project investigated whether or not the use of an embedded system could help blackjack players to improve their game. This was done by designing and building a robot, that plays blackjack according to a card counting strategy. LÄS MER

  5. 5. Musik och ljud i virtuellavärldar : En soundscape-analys av tv- och datorspelen Battlefield 1 och It Takes Two

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sam Nydélius Larsson; [2022]
    Nyckelord :datorspel; tv-spel; soundscape; filmfunktioner; musik i spel; ljud i spel; ludomusicology; ljudlandskap; dieges;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks ljudet och musiken i två svenska speltitlar vid namn Battlefield 1 och It Takes Two. Battlefield 1 från år 2016 är ett fps spel medans It Takes Two från år 2021 är ett action-äventyr spel. Det är en nivå från vardera spelsom det fokuseras på. LÄS MER