Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bygglek - En cirkulär förskola

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Jenny Lähdet; Kajsa Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Cirkulär ekonomi; Design för dekonstruktion; design för remontering; arkitektur; paviljongförskolor; modulär; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Idag konsumerar byggbranschen 40% av världens resurser och ansvarar för 30% av allt avfall. Att bygga resurssnålt innebär att vi strävar att bevara material i bruk när behovet av byggnaden upphör, att vi använder material från förnybara källor och uppmuntrar till återbruk. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskap i förskolan : En intervjustudie om pedagogers beskrivning av barns naturvetenskapliga lärande i åldern 1-3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ing-Marie Olsén; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskola; små barn; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med naturvetenskap och barn i åldern 1-3 år samt hur de beskriver sina erfarenheter av hur barn lär sig naturvetenskap. För att söka denna kunskap användes följande frågeställningar: ”Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av hur små barn lär sig naturvetenskap?”, ”Vad beskriver pedagoger att små barn i förskolan behöver lära sig i naturvetenskap?”, ”På vilket sätt uttrycker pedagoger att de skapar förutsättningar för små barns naturvetenskapliga lärande?”, samt ”Hur beskriver pedagoger att de arbetar med naturvetenskap med små barn?”. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar pedagoger i förskolan : Hur använder pedagoger i förskolan bildskapande för att främja barnets språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Teresa Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; förskola; förskollärare; skapande och språkutveckling;

    Sammanfattning : Alla människor har ett fundamentalt behov av att få uttrycka sig och föra en dialog med sin omvärld. Barns behov av att förmedla sig till sin omgivning är under stark utveckling under tiden i förskolan och kan ta många skilda kommunikativa uttrycksformer. LÄS MER

  4. 4. Små barn leker med matematiska begrepp : En studie om i vilka spontana lektyper förskolebarn använder jämförelseord och lägesord

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Maria Nordin; Johannah Tapper; [2009]
    Nyckelord :Mathematical concepts; spontaneous play; preschool; Matematiska begrepp; spontan lek; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka i vilka spontana lektyper inomhus, förskolebarn uttrycker matematiska begrepp. Bakgrunden till studien är att vi anser att matematikarbetet på förskolan ska utgå från barnens perspektiv och då har leken en viktig betydelse. LÄS MER

  5. 5. Flickors och pojkars bygglekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Pia Lewerentz; [2009]
    Nyckelord :Flickor; teknik; förskola; genus;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att studera 4-5 åringars bygglek på en förskola i min kommun. Jag ville också ta reda på om materialet påförskolan var det som barnen ville ha eller om de hellre skulle vilja leka med något annat i sin bygglek. .. LÄS MER