Sökning: "C - ekonomisk hållbarhet"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden C - ekonomisk hållbarhet.
1. Rostning av åkerbönor : en kostnadsanalys om lönsamheten för utfodring av rostade åkerbönor till ekologiska mjölkkor
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : I Sverige använder i dagsläget många ekologiska mjölkproducenter sig av soja som huvudprotein i fodret till sina djur. Soja odlas inte i någon större utsträckning i Sverige, det importeras från andra länder. LÄS MER
2. Från motvind till medvind: Hur införandet av en socioekonomisk konsekvensbeskrivning kan öka den kommunala acceptansen för vindkraft i Sverige.
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : Due to climate change, the transition to renewable energy systems has become increasingly urgent, and wind power has been identified as a significant facilitator in the transition of Swedens energy system. However, the rapid development of wind power has resulted in increased levels of local resistance, where the socioeconomic consequences on local communities have been highlighted by politicians, municipalities, and other stakeholders. LÄS MER
3. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER
4. Beräkningsmodell för oljekylare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematikSammanfattning : In this thesis, a calculation model for oil coolers has been worked on for Ursviken Technology AB press brakes Optima and Optiflex. Analysis of the theory behind physical phenomena has shown that a series of factors in a hydraulic system give rise to heat increase of hydraulic oil. LÄS MER
5. Återbruk av kontorsmöbler
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : This thesis was conducted to quantitatively describe environmental and economic benefits from reuse of office furniture together with a status analysis of methods used to calculate that kind of data. Information was gathered from literature and interviews with industry players. LÄS MER