Sökning: "C -Uppsats lärarprogrammet"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden C -Uppsats lärarprogrammet.

  1. 6. Retroaktiv utvärdering av det korta lärarprogrammet på Göteborgs universitet. Upplevs det som relevant och användbart?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Daniel Toom; Gustav Svensson; [2009]
    Nyckelord :Lärarutbildningen; korta lärarprogrammet; releva;

    Sammanfattning : Denna undersökning har avsett att utreda huruvida de olika delarna i det korta lärarprogrammet på Göteborgs universitetupplevs som användbara av lärare som läste detta program ht005-ht006 och som nu har varit yrkesverksamma i upp tilltvå år. Frågeställningarna har varit vilka moment i lärarutbildningen som upplevs som mest respektive minst relevanta avnyligen examinerade yrkesverksamma lärare, vad som kan leda till att dessa moment upplevs som mer relevanta än andraoch vad som upplevs behövas mer eller mindre av i lärarutbildningen. LÄS MER

  2. 7. Drama i förstaklass en kvalitativ studie av hur man med dramats hjälp kan utveckla barns och elevers empati.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sabina Fält; Annelie Brusved; [2009]
    Nyckelord :Empati; forumspel; värderingsövningar och drama i;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vi är två tjejer som läst drama ihop, kursen hette: ”Drama som didaktiskt arbetssätt” och gick hösten 007. Viläser båda lärarprogrammet mot tidigare åldrar, där blev båda inspirerade av kursinnehållet. LÄS MER

  3. 8. Digitalt kompetent lärare sökes - IKT på Sveriges lärarutbildningar

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Liselott Lundmark Löndahl; Helene Ericsson; [2009]
    Nyckelord :digital kompetens; IKT; IT; kursmål; lärarprogra;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka utbudet och innehållet av IKT-relaterade kursmål pålärarutbildningen samt att undersöka vad som görs för att implementera IKT på lärarutbildningen. För attuppnå detta syfte ämnar vi besvara följande frågor:1) Vilka lärarprogram i Sverige har IKT-relaterade kursmål inom det allmänna utbildningsområdet?) Vilka lärarprogram i Sverige erbjuder IKT-kurser som specialiseringar?3) Hur förhåller sig dessa kursmål med EU:s direktiv för digital kompetens?4) Hur jobbar man för att implementera IKT i lärarutbildningen?Som metod använder vi oss av kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av kursmålen inom AUO- ochspecialiseringskurserna från alla lärarutbildningar i Sverige. LÄS MER

  4. 9. Elevers uppfattning av inflytande, delaktighet och medbestämmande i sin lärandesituation - en jämförelse mellan årskurs 5 och 9

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :Styrdokument; medansvar; inflytande; planering; ut;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Efter avslutad utbildning på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet har vi en lärarexamen som ger ossbehörighet att undervisa elever från årskurs 4 till årskurs 9. Vi har under utbildningstiden upplevt att det är storskillnad på elevers mognad och utveckling i de lägre och högre åldrarna. LÄS MER

  5. 10. Röstvård i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :helene ek; jessica elfvengren; [2007]
    Nyckelord :Röstvård; talvård; röststörningar; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Varje dag använder vi vår röst i olika situationer, främst som ett sätt att kommunicera medandra. Till skillnad från många andra yrkesgrupper använder lärare inte rösten enbart somkommunikationsmedel. För både lärare och elever är rösten ett oumbärligt redskap somanvänds varje dag. LÄS MER