Sökning: "C autism"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden C autism.

  1. 1. Cognitive behavioural therapy intervention for children and adolescents with Autism Spectrum Disorders and anxiety : A systematic literature review from 2009 to 2019.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :María Luisa Valencia Hernández; [2019]
    Nyckelord :cognitive behavioural therapy; modified CBT intervention; anxiety; autism spectrum disorders; systematic literature review.;

    Sammanfattning : Young people with Autism Spectrum Disorders (ASD) are more prone to experience anxiety disorders at a greater level compared to their neurotypical developing counterparts, causing lifelong impairments in family, social, academic and adaptive functioning. Early interventions in childhood have been designed to minimize these stressful events and to optimize children’s developmental outcomes. LÄS MER

  2. 2. Barn och Ungdomar med intellektuella funktionsnedsnedsättningars upplevelse av delaktighet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Ingrid Bergh; [2015]
    Nyckelord :Empowerment; LSS; Pict-O-Stat; Quantitative method; Qualitative method;

    Sammanfattning : Vikten av barns och ungdomars delaktighet är centralt i samhällsinsatser och forskning, samtidigt som avsaknad av mätmetoder av upplevelsen lyfts fram.Syftet med denna c-uppsats har varit att genomföra en undersökning av intellektuellt funktionsnedsatta barns och ungdomars upplevelser av social delaktighet utifrån deras perspektiv, dvs. LÄS MER

  3. 3. ”Det krävs inte mycket för att man ska falla” - en kvalitativ studie om föräldrar som har barn med autism

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Annika Christensen; Marie Persson; [2010-08-12]
    Nyckelord :Autism; föräldrar; stöd; coping;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur föräldrar till barn med autism kan hantera sin vardag, samt att undersöka vilka erfarenheter av socialt stöd dessa föräldrar har och hur stödet upplevs. Frågeställningarna är: • Hur påverkar ett autistiskt barn familjens vardag? • Hur hanterar föräldrarna sin vardag? • Vilket socialt stöd har föräldrarna respektive barnet med autism fått? • Hur upplever föräldrarna det sociala stödet? Vi har använt oss av en kvalitativ metod och har intervjuat fem föräldrar till barn med autism. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan vuxna under "Musical Interaction" med elever med autism

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linn Johnels; [2009]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; språkutveckling; musik;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att studera hur samverkan mellan musikspecialister och nyckelpersonerfungerar och organiseras under ”Musical Interaction”-lektioner på Sutherland House School i Nottingham,England. ”Musical Interaction” är ett lekbaserat arbetssätt som används för att stimulera kommunikativ ochsocial utveckling hos elever med autism. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa elever med autismspektrumstörning i "en skola för alla"

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hans Eliasson; Inger Elfman Börjesson; [2009]
    Nyckelord :Autismspektrumstörning; autism; Aspergers syndrom; ;

    Sammanfattning : Syfte: Den svenska skolan ska vara ”en skola för alla”. En tolkning av detta begrepp är att alla elever ska gå isamma klass, oavsett deras förutsättningar att klara skolarbetet. Lärarna ska anpassa sin undervisning så att allaelever i klassen får det stöd och den hjälp de behöver. LÄS MER