Sökning: "C läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden C läroböcker.

  1. 1. Punctuation in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Madsen; [2022]
    Nyckelord :Punctuation; Skiljetecken;

    Sammanfattning : Punctuation enhances the understanding and correct reading of written text by the use of spacing and conventional signs. When learning a language, the usage of correct punctuation is vital. This is especially important when learning a second language since punctuation rules vary between languages. LÄS MER

  2. 2. Läroböcker i modersmålet svenska för gymnasiet i Finland : En studie i läroböcker från perioden 1985-2005

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Thomas Nordström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I C uppsatsen Läroböcker i modersmålet svenska för gymnasiet i Finland studeras fyra generationer läroböcker från perioden 1985-2005. Syftet med arbetet är att beskriva lärobokens utveckling inom ämnet modersmålet svenska under en period av dryga tjugo år. LÄS MER

  3. 3. Komplexitet i kemiska modeller - Kvalitativ textanalys av läroböcker för gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Caroline Jonsson; [2019]
    Nyckelord :Komplexitetsnivå; kemiundervisning; begrepp; kognitiva förmågor; läromedel;

    Sammanfattning : Detta arbete presenterar en studie som behandlar energiomvandlingar i kursen Kemi 1 i gymnasieskolan, där kemiska modeller i läroböcker har analyserats utifrån komplexitetsnivå. En modell som i detalj redogör för viktiga begrepp, samt sätter in dem i ett större sammanhang har högre komplexitet än andra förenklade modeller. LÄS MER

  4. 4. Alla människors (o)lika värde : En studie om inkludering av en mångfald utifrån diskrimineringsgrunderna i sfi-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Therese Wallerström; [2019]
    Nyckelord :sfi; svenska som andraspråk; läromedelsanalys; normkritisk pedagogik; mänskliga rättigheter; mångfald; diskriminering; sexuell läggning; kön; könsöverskridande identitet och uttryck; funktionsnedsättning; religion eller annan trosuppfattning; etnisk tillhörighet; ålder;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka i vilken grad lektionsinnehållet på sfi:s högre nivåer (kurs C och D) överensstämmer med läroplanens värdegrundsuppdrag om att utbildningen ska gestalta alla människors lika värde. Detta undersöks genom att ta reda på om en mångfald av olika personer utifrån diskrimineringsgrunderna inkluderas i sfi-läroböcker samt i övrigt lektionsinnehåll. LÄS MER

  5. 5. Metoder för inlärning av ordbetydelser i läroböcker : -  en analys av textböcker för SFI kurs B och C

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jenny Larsson; [2018]
    Nyckelord :Inlärning av ordbetydelse; metoder; läromedelsböcker; SFI; levels of processing; involvement load hypothesis; lexikal semantik; Cummins fyrfältsmodell;

    Sammanfattning : Denna studie hade till syfte att undersöka vilka metoder för ordinlärning med fokus på betydelse som förekom i textböcker för SFI kurs B och C. Frågeställninggen förankrades teoretiskt i tidigare språkvetenskaplig och psykologisk forskning om ordinlärningsmetoder. LÄS MER