Sökning: "C musiklärare"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden C musiklärare.
1. "Jag säger att jag kollar dem hela tiden" - En kvalitativ studie om lektionsupplägg i ämnet musik, visad kunskap och kunskapskrav i två kommunala grundskolor.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick i hur två musiklärare på olika skolor utformar musikundervisningen i årskurs 9 för att eleverna ska klara av kunskapskraven. Samtidigt undersöks vad fyra elever ifrån årskurs 9 har för åsikter kring visad kunskap och kunskapskrav. LÄS MER
2. Likvärdig bedömning i grundskolans musikämne?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : I egenskap av lärarstudent med ett år kvar av utbildningen har jag fortfarande vissa svårigheter med att tolka den nya läroplanen, Lgr 11. Jag har därför undersökt hur yrkesaktiva lärare tolkar och hanterar den nya läroplanen. LÄS MER
3. "Jag är den första som gör det på det sättet jag gör det på": En kvalitativ forskningsstudie om kreativitet i musikundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : I skolan är kreativitet idag ett av honnörsorden och i kursplanen i musik betonas betydelsen av att undervisningen ska ge eleverna möjligheten att utveckla sin musikaliska kreativitet. Men vad är musikalisk kreativitet? Styrdokumenten ger ingen tydlig vägledning hur begreppet ska tolkas, utan lärare och utbildare är lämnade åt sina egna tolkningar. LÄS MER
4. Sång i grundskolans senare år- En fenomenografisk studie över musiklärares syn på sång
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka sex musiklärares syn på sång i musikundervisningen för årskurserna 6-9. Vi haranvänt oss av följande forskningsfrågor:Vilken roll har sången i lärares musikundervisning?Hur resonerar lärare kring den eventuella problematik som kan innebära hinder för sångliga aktiviteter?Vilka positiva effekter anser lärare att sång kan medföra beträffande elevernas utveckling?Vi har utgått från en fenomenografisk forskningsansats då vi har velat få fram lärares uppfattning om sångämnet. LÄS MER
5. Attityder till musikämnet i skolan – en kvalitativ och kvantitativ studie om högstadie- och gymnasieelevers attityder till ämnet musik
C-uppsats,Sammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka elevers attityder till musikämnet och att jämföra dessa attityder med aktuellastyrdokument, tidigare forskning och lärarnas uppfattningar. Våra huvudsakliga frågeställningar kretsar kringmusikämnets innehåll, betydelse och funktion. LÄS MER