Sökning: "C socionomprogrammet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden C socionomprogrammet.

  1. 1. Du är ingen riktig man : En studie om socialarbetares arbete med män som utsatts för relationsvåld ur genus-, maskulinitets- och hegemoniperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Camilla Andersson Bonnevier; Helena Norström; [2012]
    Nyckelord :gender; hegemonic masculinity; victimization; social work; abused men and intimate partner violence; genus; hegemonisk maskulinitet; offerrollen; socialt arbete; utsatta män och våld i nära relationer.;

    Sammanfattning : Du är ingen riktig man - En kvalitativ studie om hur socialarbetare arbetar med män som utsatts för våld i nära relationer och hur de hanterar föreställningar som finns i samhället om män Författare: Camilla Andersson Bonnevier och Helena Norström Örebro universitet Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete. Socionomprogrammet Socialt arbete 30-60 hp C-uppsats, 15 hp Vt 2012                                                     Sammanfattning Studien handlar om våld mot män i nära relationer och syftet är att undersöka hur föreställningar om män som finns i samhället påverkar socialarbetares tankar och agerande i mötet med våldsutsatta män. LÄS MER

  2. 2. Synen på genus och dess påverkan på ungas problematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Karen Arandia; Katarina Axelsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Synen på genus och dess påverkan på ungas problematik Författare: Karen Arandia & Katarina Axelsson Örebro universitet Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete Socionomprogrammet Teorier och metoder i socialt arbete C C-uppsats, 15 poäng Ht 2010     Sammanfattning Studien syftar till att undersöka hur socialsekreterare uppfattar 3 § Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om Vård av Unga (LVU) och ungas problematik i förhållande till denna, utifrån ett genusperspektiv. Detta utifrån intervjuer med fem socialsekreterare som besitter erfarenhet gällande paragrafen. LÄS MER

  3. 3. ”TVÅ TIMMAR AV AMBIVALENS – Socionomstudenters samtal kring tidigare dömda personers lämplighet att arbeta inom socialt arbete.”

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Annika Hjorth; Lisa Pierre; [2009-08-31]
    Nyckelord :diskursanalys; brott; yrkeslämplighet; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån en diskursanalys undersöka hur socionomstudenter resonerar kring huruvida en tidigare dömd person är lämplig att utbilda sig till och arbeta som socionom. Studiens frågeställningar berör frågor kring hur olika bilder av en tidigare dömd person konstrueras, vilka diskurser som därmed framträder och vad dessa diskurser säger om personens yrkeslämplighet. LÄS MER

  4. 4. Black box och siluetter – några socionomstudenters attityder till könsneutralt språk

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Elin Eliasson; Frida Lundqvist; [2009-08-31]
    Nyckelord :Könsneutral; språk; attityd; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka attityder till könsneutralt språk, med fokus på könsneutrala pronomen som ”hen” och yrkestitlar. - Vilka attityder har studenter på socionomprogrammet till könsneutralt språk? - Hur medvetna är studenter på socionomprogrammet om relationen mellan språket och könsmaktsordningen? Datainsamlingsmetoden har varit fokusgrupper, där deltagarna läst igenom ett stimulusmaterial i form av två versioner av samma text, dels i original och dels med ett könsneutralt språk. LÄS MER

  5. 5. ”Det goda grupparbetet” – en kvantitativ studie om grupparbete på socionomprogrammet i Göteborg

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Helleland; Rose-Marie Hermansson; Catrin Wing; [2009-08-31]
    Nyckelord :Grupp; grupparbete; gruppdynamik; konflikt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur grupparbete upplevs som undervisningsform och grupprocess av studenter och lärare på institutionen för socialt arbete. För att få en djupare förståelse för hur grupparbete går till och hur det påverkar studerandes lärande valde vi att använda oss av följande frågeställningar: • Hur har studenterna upplevt grupparbete under utbildningen? • Har kunskaper om grupp och grupprocesser någon betydelse för genomförande av grupparbete? • Hur upplever lärarna studenternas grupparbete? Metoden för studien är kvantitativ och som undersökningsinstrument har vi använt oss av två olika enkäter. LÄS MER