Sökning: "C uppsats läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden C uppsats läroböcker.

  1. 1. Punctuation in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Madsen; [2022]
    Nyckelord :Punctuation; Skiljetecken;

    Sammanfattning : Punctuation enhances the understanding and correct reading of written text by the use of spacing and conventional signs. When learning a language, the usage of correct punctuation is vital. This is especially important when learning a second language since punctuation rules vary between languages. LÄS MER

  2. 2. Ordinlärning och inlärningsstrategier i några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel för SFI kurs C

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therese Mouchard; [2017-09-22]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SFI; läromedel; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Undersökningen i denna uppsats behandlar ordinlärning och strategier för detta inom några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel inom SFI för kurs C. Då ett rikt ordförråd är av stor vikt för en andraspråksinlärare så ställer jag mig därför här frågan om hur ordinlärning kan gå till i undervisningen för SFI kurs C och huruvida läromedlen för SFI kurs C tar upp detta i läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Om författarens originalitet : Thomas Thorild och romantikens nya författarideal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Linnea Säll; [2017]
    Nyckelord :Thomas Thorild; originalitet; författarideal; autor; romantiken; imitation; efterhärmning; kopiering;

    Sammanfattning : Denna c-uppsats undersöker filosofen och författaren Thomas Thorilds (1759–1808) egna författarideal och hur han förhöll sig till härmande. Våra litteraturhistoriska läroböcker attribuerar romantiken för att vara den första epok där idealet om den originella författaren uppkommer. LÄS MER

  4. 4. Bildanalys av läroböcker i Samhällskunskap ur ett genusperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Rebecka Brorsson; [2011]
    Nyckelord :Bildanalys Genus Läroböcker Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur män respektive kvinnor representeras på bild i läroböckerför elever i grundskolan, för att se om de lever upp till de mål som den svenska skolan har på att förmedlajämställdhet mellan män och kvinnor.Det är en kvalitativ studie, där jag kritiskt granskat innehållet i bilderna ur två olika läroböcker. LÄS MER

  5. 5. Historiska Karlar En komparativ studie av hur Karl XI och Karl XII skildrats i gymnasieskolans läroböcker från 1920-tal till 2000-tal

    C-uppsats,

    Författare :Andrea Perry; [2010]
    Nyckelord :Karl XI; Karl XII; läroböcker; historia; Sverige;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Att problematisera kring och belysa historiska skeenden ur olika perspektiv är bland de viktigaste och mestgrundläggande förmågor historieläraren bör ha. Genom att analysera innehållet i läroböcker ur ett tidsperspektivtränas denna förmåga samtidigt som man blir uppmärksam på en del av det material som finns till förfogande. LÄS MER