Sökning: "C- evidensbaserad"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden C- evidensbaserad.

  1. 1. Metoder för att förebygga perioperativ hypotermi : En systematisk litteraturöversikt över metaanalyser

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Felicitas Rittershausen; Elvira Smedberg; [2021]
    Nyckelord :Anesthesia nurse; prevention; hypothermia; surgical nurse; perioperative care; Anestesisjuksköterska; förebyggande; hypotermi; operationssjuksköterska; perioperativ omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under operation är patienten utsatt för en ökad risk att drabbas av perioperativ hypotermi, kärntemperatur under 35°C. Att drabbas av perioperativ hypotermi kan leda till allvarliga komplikationer, bidrar med ett onödigt lidande för patienten, förlänger vårdtiden, samt ger ökade vårdkostnader. LÄS MER

  2. 2. Gapet mellan idrottsforskning och idrottspraktik : En studie om problematiken med integrering av vetenskaplig evidens i idrottspraktik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Fredrik Ohlson; [2021]
    Nyckelord :sport science; evidence-based practice; sport; coach; idrottsforskning; evidensbaserad praktik; idrott; tränare;

    Sammanfattning : This study is about sport club leaders’ experiences of the gap between sport science and sport practice. The purpose of this research was to answer four specific questions: a) Does it differentiate between coaches and organizational leaders in high performance sport, when it comes to using sport science? b) How do practitioners in sport perceive sport science research? c) In what way does practitioners in high performance sport obtain inspiration and new knowledge? d) What constrains a successful process of implementing scientific knowledge in sport practice? To answer these questions, semi-structured interviews were made with six participants, included three coaches and three organization leaders in Swedish high-performance sport. LÄS MER

  3. 3. Taluppfattning, en grundsten i matematik : En experimentell interventionsstudie på Tier 2, inom talområdet 0 - 20

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anne-Sofie Carlén; Maria Lackström Emmes; [2020]
    Nyckelord :RTI-respons to intervention; intensivundervisning; taluppfattning; explicit undervisning; CRA;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en intervention, på Tier 2, genom explicit intensivundervisning påverkar elever i årskurs 4 kunskaper inom grundläggande taluppfattning och aritmetik inom talområdet 0 – 20 och om eventuell effekt kvarstår över tid. För att kunna besvara syftet genomfördes en experimentell studie. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbete i den flerspråkiga förskolan : En fenomenografiskt inspirerad intervjustudie om villkor för andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefina Lindeståhl; [2019]
    Nyckelord :multilingualism; preschool; special education; language development; Swedish as a second language; flerspråkighet; förskola; specialpedagog; språkutvecklande arbetssätt; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien utgör en analys och jämförelse mellan förskolechefers, specialpedagogers och förskollärares uppfattningar om vilka faktorer för ett språkutvecklande arbetssätt som är framgångsrika i den flerspråkiga förskolan. Ett särskilt fokus har lagts på didaktisk tillämpning av språkutvecklande arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. HCR-20 Version 3 Interbedömarreliabilitet i riskbedömning av våld

    Kandidat-uppsats, Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Mia Lindberg; Emma J. Matsson; [2012]
    Nyckelord :riskbedömning; strukturerad professionell bedömningsansats; HCR-20 Version 3; interbedömarreliabilitet; rättspsykiatri;

    Sammanfattning : Samhället eftersträvar att förhindra våld. Tre ansatser har etablerats för att avgöra farlighet och för att bedöma risk för våld; den ostrukturerade professionella bedömningsansatsen, den aktuariska bedömningsansatsen, samt den strukturerade professionella bedömningsansatsen. LÄS MER