Sökning: "C- frågeställning musik"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden C- frågeställning musik.

  1. 1. Notvärde : Strategier för rytmisk notläsning med barn runt förskoleklassåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sara Svensson Ringbo; [2018]
    Nyckelord :music reading; staff notation; clef notation; music education; symbols; rhythm; rhythmic music literacy; music literacy acquisition; eurythmics; Dalcroze; rytmisk notläsning; noter; rytmik; förskoleklass; förskola; musikundervisning; språkrytmik; språkutveckling; symboler; lästräning; skrivträning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs hur rytmisk notläsning med barn, 5–8 år, framställs i vetenskapliga texter under 2000-talet. Fokus för studien är vilka strategier som skildras men även forskning om vilka effekter notläsning kan ha på läs- och skrivutveckling refereras. LÄS MER

  2. 2. Musik är ju språk och språk är musik, det går inte att skilja åt liksom En studie om musik som ett redskap i tidig språkutveckling.

    C-uppsats,

    Författare :Malin Andersson; Olga Nordberg; Emma Thomée; [2011]
    Nyckelord :Tal-; läs- och skriftspråksutveckling; kommunikati;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfteSyftet med vår studie var att synliggöra hur och varför pedagoger i de tidiga skolåren, förskoleklass till skolårtvå, använde sig av musik som ett redskap i arbetet med tal-, läs- och skrivutveckling. Anledningen till att viville ta reda på detta var att vi i vår lärarutbildning läst både musik samt språkutveckling och fått en viss inblick ihur dessa ämnen kan integreras. LÄS MER

  3. 3. ”Glädje, samhörighet… viss del galenskap”. Förskolepedagogers förhållningssätt till musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet.

    C-uppsats,

    Författare :Simon Elmquist; Johnny Hagman; [2011]
    Nyckelord :Musikprofil; samspel; nyskapande;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera musikinriktade förskolor och synliggöra hur pedagogerna tänker kring ocharbetar med musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet. För att besvara vår frågeställning ställer vi ossfrågorna hur pedagogerna förhåller sig till kreativitet och barns delaktighet i musicerandet och hur verksamhetenpåverkas av denna inställning. LÄS MER

  4. 4. "...men jag har ju stödundervisning i matte!"

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marcus Löfdahl; Erik Jensen; [2009]
    Nyckelord :musik; musikteori; gehörslära; musiklära; gemu; ;

    Sammanfattning : Detta examensarbete riktar sig i första hand till lärare i ämnet GeMu (Gehörs- och Musiklära) på musikestetiskagymnasieprogrammet, men likaväl till musikteorilärare i andra sammanhang såsom folkhögskola, högskola ochstudiecirklar. Arbetet syftar till att ge pedagogiska verktyg för att undervisa i ämnet. LÄS MER