Sökning: "C- högskolan dalarna"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden C- högskolan dalarna.

  1. 1. Textbindning i gymnasieelevers texter : En undersökning om hur användning av tematisk bindning och logiska betydelsemarkörer korrelerar med betyg i svenskämnets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emilia Lindstedt; [2023]
    Nyckelord :Textbindning; skrivutveckling; tema-rema-struktur; logiska betydelsemarkörer; satskomplex; textuella satsadverbial; grammatikundervisning; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att de positiva effekterna av integrerad grammatikundervisning i förstaspråksämnet är avhängiga av att grammatikundervisningen är anpassad efter elevers behov och kunskapsnivå, vilket även är något som genomsyrar gymnasieskolans läroplan och en förutsättning för att kunna ge alla elever möjlighet att utifrån sina förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. När det gäller svenskämnet och elevernas skrivutveckling förväntas eleverna under sin gymnasietid lämna den mer talspråkliga stil de träder in i skolvärlden med och i stället utveckla en mer formell stil, varvid förmågan att ordna och skapa samband mellan olika satser blir en viktig aspekt för elever att utveckla och ett relevant innehåll för grammatikundervisningen att behandla. LÄS MER

  2. 2. The influence of the built environment on the climate in different Swedish urban fabrics

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Reem Mutwali; [2023]
    Nyckelord :Urban heat island; Urban morphology; The urban weather generator;

    Sammanfattning : The urban heat island effect is usually disregarded when considering energy-efficient measures for the built environment. This study aims to present and analyze the effect of the urban built environment on the Swedish urban climate. This analysis is done in terms of assessing the mean urban heat island and monthly average air temperature. LÄS MER

  3. 3. Energy savings potential of building envelope refurbishment in Swedish single-family houses

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Rami Kousah; [2023]
    Nyckelord :Energy savings; energy efficiency; cost efficiency; LCC; refurbishment; energy efficient measures; climate zones; Sweden; single-family house;

    Sammanfattning : Sweden has ca. 2 million single family houses (SFH) housing 52% of the population and representing 44.6% of the overall heated floor area. SFHs account for 39. LÄS MER

  4. 4. Net-zero transition for companies– hindering and supporting factors : The influence of SBTi, sustainability reporting, and ratings

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Johanna Flood; [2023]
    Nyckelord :Net-zero; transition; SBTi; sustainability reporting; sustainability ratings; CDP;

    Sammanfattning : The emissions of greenhouse gases need to be cut by 45% between 2010 and 2030 and reach net-zero by around 2050 (IPCC, 2018) to limit global temperature-rise to 1,5 degrees C. More companies are committing to net-zero emissions, but the overall emissions of greenhouse gases in the world are still going up, and previous research shows that there is an implementation gap and lack of plans in companies. LÄS MER

  5. 5. La notion de l’équivalence : Les stratégies de traduction des textes scientifiques de l’UE destinés au grand public

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Nina Bodén Barré; [2023]
    Nyckelord :Translation; European Union; equivalence; sustainable development; Traduction; Union européenne; équivalence; développement durable;

    Sammanfattning : Dans ce mémoire nous nous sommes intéressée à la traduction au niveau européen et comment la notion d’équivalence est traitée dans les textes scientifiques destinés au grand public dans la traduction du français au suédois. Est-ce que c’est une équivalence plutôt « mot à mot », ou desens, ou un équilibre entre les deux. LÄS MER