Sökning: "C- kunskapsöversikt"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden C- kunskapsöversikt.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda personer med blodsmitta : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Omvårdnad

    Författare :Malin Gyllenäs Koivumaa; Yuleidy Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Blodsmitta; sjuksköterskor; erfarenheter; systematisk litteraturstudie; kunskapsöversikt; omvårdnad;

    Sammanfattning : Blodburna smittor som HIV, Hepatit B och Hepatit C är ofta förekommande inom vården. Det innebär att sjuksköterskor löper risk att exponeras av blodsmitta. Det finns även attityder och stigmatisering inom vården mot personer med blodsmitta som kan innebära en försämrad vård. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av elever med autismspektrumtillstånd.

    C-uppsats,

    Författare :Mikael Haraldsson; Thomas Olsson; [2011]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Elever med autismspektrum;

    Sammanfattning : BakgrundVi upplever att klasslärare behöver kompetenser och strategier för att kunna underlätta inkludering och bedrivaen god undervisning för elever med autismspektrumtillstånd. Vi anser att detta är viktigt med tanke på visionen”en skola för alla” där alla i elever i största möjliga mån skall undervisas tillsammans. LÄS MER

  3. 3. Barn som bevittnat våld i hemmet - hälsa och prevention

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Arianne Roberts; [2009-07-01]
    Nyckelord :Familjevåld; barn; barnmisshandel; psykisk hälsa; förebyggande metoder; domestic violence; children; child abuse; mental health; prevention;

    Sammanfattning : Bakgrund: Uppskattningsvis 5 till 10 % av alla barn i Sverige bevittnar våld mellan sina föräldrar under sin uppväxt. Forskning tyder på att konsekvenserna för dessa barns psykiska hälsa kan vara mycket allvarliga. LÄS MER

  4. 4. Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp ­ en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Nilsson; Jennie Linusson; [2007]
    Nyckelord :MÅNGSPRÅKANDE; SKAPANDE; REGGIO EMILIA; DET VIDGAD;

    Sammanfattning : Sammanfattning Mot bakgrund av att det vidgade textbegreppet infördes i kursplanerna 1994 samt att forskarna i kunskapsöversikten Att läsa och skriva ­ en kunskapsöversikt över forskning och dokumenterad erfarenhet (Myndigheten för skolutveckling 003) tar upp det vidgade språkbegreppet ser vi anledning att studera pedagogers tänkande kring hur mångspråkande kan se ut i praktiken. Vårt syfte är att studera sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp. LÄS MER