Sökning: "C- metoder för läs och skrivinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden C- metoder för läs och skrivinlärning.

  1. 1. Fem myror och Bokstavslandet : Analys och jämförelse av två digitala lärresurser för bokstavsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Micaela Nordqvist; Jenny Westerberg; [2016]
    Nyckelord :Bokstavsinlärning; Fonologisk medvetenhet; Digitala lärresurser; Barnprogram; Samtalsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur två pedagogiska barnprogram arbetar med det språkliga innehållet. Forskningen som studien vilar på tematiserades utifrån tre huvudteman; det individualpsykologiska perspektivet, det socio-interaktionella perspektivet samt forskning om barnprogram. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivutveckling hos barn i tidiga år: Jämförande studie mellan Sverige och Iran

    C-uppsats,

    Författare :Niloufar Esmaeili; Mansoureh Naderi; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; barns läs- och skrivutvec;

    Sammanfattning : Syfte: vårt syfte är att undersöka hur pedagoger i Sverige och Iran jobbar med läsning ochskrivning med barn i tidiga år, vilka teorier och metoder används av lärarna i arbetet och hurdessa påverkar barnets läs- och skrivutveckling och även barn med läs- och skrivsvårigheter.Huvudfrågor: våra frågeställningar i samband med syftet är:– Hur ser undervisningen för läs och skrivning ut i svenska skolor i jämförelse med iranska skolor?– Hur arbetar lärarna i Sverige/Iran med att förebygga och skapa bättre förutsättningar för barn som har läs- och skrivsvårigheter?Metod och material: våra undersökningar består av 8 intervjuer och 5 observationer, 3intervjuer ochobservationer i Iran och 5 intervjuer och 3 observationer i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Att läsa och skriva – En mänsklig rättighet

    C-uppsats,

    Författare :Anna Nilsson; Emma Göransson; [2010]
    Nyckelord :Läsa; Skriva; Undervisnings metoder;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med vår studie är att ge både läsare och oss själva en inblick i hur man ute påskolorna jobbar med läs- och skrivinlärning. Vi vill med denna studie fördjupa oss i olika läs- ochskrivinlärningsmetoder och se närmare på olika typer av teorier kring ämnet. LÄS MER

  4. 4. Smörgåsbord av metoder - En kvalitativ studie om lärares val av metoder vid läs- och skrivinlärning

    C-uppsats,

    Författare :Maryam Nourollahei; Soltana Assouab; Mayssoun Yasin; [2010]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; analytiska och syntetiska;

    Sammanfattning : SammanfattningVi är tre lärarstudenter som har läst specialiseringar som tar upp olika metoder inom läs- ochskrivinlärningen och teorier som ligger bakom dessa metoder. Vårt intresse för läs- ochskrivinlärningsmetoder växte då vi fick lära oss att det finns flera olika metoder som lärarekan använda sig av i läs- och skrivundervisning. LÄS MER

  5. 5. Uppfattningar om Trageton- metoden. En fallstudie om en läs och skrivinlärningsmetod med datorn som verktyg. Kursansvarig institution: IPD

    C-uppsats,

    Författare :Pernilla Johansson; Shahla Hajipour; [2010]
    Nyckelord :Trageton- metoden; uppfattningar; komplement; ”skr;

    Sammanfattning :  Vilka uppfattningar har lärarna av arbetet med Trageton metoden?TeoriI litteraturgenomgången presenterar vi en liten del av vad våra styrdokument säger kopplat tillvår studie. Vi presenterar även de olika lärandeteorierna som förekommer i pedagogiskasammanhang. LÄS MER