Sökning: "C- musikpedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden C- musikpedagogik.
1. Likvärdighet i musikundervisningen på gymnasiet : En undersökning om bedömning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : De betyg elever i dagens skola erhåller medför stora konsekvenser för möjligheterna till fortsatta studier, det är därför viktigt att dessa betyg är rättssäkra och likvärdiga. Denna ståndpunkt återfinns i såväl Skollagen och styrdokument som i läroböcker i bedömning och debattartiklar. LÄS MER
2. Luddiga bedömningsanvisningar - En studie om konstnärligt uttryck
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : När jag under min utbildning varit ute på praktik och vikarierat har jag flera gånger stött på begreppet konstnärligt uttryck. Jag har alltid tyckt det var svårt att förstå exakt vad ett konstnärligt uttryck innebär. LÄS MER
3. Träning av det relativa gehöret - Pedagogers metoder och strategier i gehörsundervisningen på gymnasie- och högskolenivå
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka metoder och strategier som gehörslärare lär ut till sina elever vid träning av det relativa gehöret. Undersökningen har sin utgångspunkt i svenska gymnasieskolans estetiska program med musikinriktning och i Musikhögskolan samt skolornas och pedagogernas egna undervisningsmål. LÄS MER
4. "Kroppen hänger ihop med rösten"- Fem sångpedagoger beskriver sin användning av Rytmikmetoden i individuell sångundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sångpedagoger med Rytmikutbildning beskriver a) sina skäl till användning av Rytmik i enskild sångundervisning, b) på vilka sätt de använder sig av Rytmik och c) vilka effekter användningen tros ge. Metoden som använts är en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER
5. "Jag säger att jag kollar dem hela tiden" - En kvalitativ studie om lektionsupplägg i ämnet musik, visad kunskap och kunskapskrav i två kommunala grundskolor.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick i hur två musiklärare på olika skolor utformar musikundervisningen i årskurs 9 för att eleverna ska klara av kunskapskraven. Samtidigt undersöks vad fyra elever ifrån årskurs 9 har för åsikter kring visad kunskap och kunskapskrav. LÄS MER