Sökning: "C- socialt arbete skolkuratorer"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden C- socialt arbete skolkuratorer.

  1. 1. ”Det berör själen och hjärtat, och kroppen också, det sitter ju ihop” – En kvalitativ intervjustudie om skolkuratorers uppfattningar om barnfetma –

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Pettersson; Kristin Bjerså; [2009-08-31]
    Nyckelord :Barnfetma; skolkuratorer; reflexivitet; medikalisering; stigma;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka skolkuratorers uppfattningar av, inställningar till och föreställningar om barnfetma och barn med övervikt. Följande frågeställningar användes för att besvara syftet: Hur beskriver skolkuratorerna arbetet som bedrivs omkring barn med fetma och övervikt? Vilka psykosociala konsekvenser får fetma och övervikt för barn? Studien är en deskriptiv, kvalitativ intervjustudie. LÄS MER

  2. 2. En inblick i åtta skolkuratorers arbete mot mobbning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lotta Pedersen; Martina Tunsäter; Minna Ericson; [2009-08-31]
    Nyckelord :Skolkurator; mobbning; byråkrati; handlingsplaner;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få en bild av hur ett antal skolkuratorer arbetar med eventuellt förekommande mobbningsproblematik vid sina respektive skolor. I samband med detta hoppas vi få en inblick i hur arbetet mot mobbning ser ut rent organisatoriskt, det vill säga på vilken nivå beslut tas och vilka skyldigheter som ligger på kuratorn. LÄS MER

  3. 3. Den virtuella verkligheten -En kvalitativ studie om e-mobbning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Magdalena Jakobsson; Louise Jägerung; [2009-01-26]
    Nyckelord :E-mobbning; Internet; makt;

    Sammanfattning : Elektronisk mobbning har under den senaste tiden blivit uppmärksammat i media. I och med att det är ett ökande problem finns också ett behov av att forska inom området. Inom det sociala arbetet möter man dagligen människor som är aktiva användare av digital kommunikation, vilket gör att kunskap inom området är angeläget. LÄS MER

  4. 4. I mötet med hedern- En kvalitativ studie av skolkuratorers resonemang om hedersrelaterat förtryck och våld

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Karin Spjuth; Astrid Sjödin; [2008-06-26]
    Nyckelord :Hedersrelaterat förtryck våld; postkolonialistiskt perspektiv; skolkuratorer; gymnasieskola; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur skolkuratorer på gymnasieskolan resonerar om fenomenet hedersrelaterat förtryck och våld och hur de förhåller sig till detta i sin yrkesroll samt i mötet med elever. Uppsatsen består av tre övergripande frågeställningar; hur manifesteras hedersrelaterat förtryck/våld enligt skolkuratorerna? Vad beror hedersrelaterat förtryck/våld på enligt skolkuratorerna? Hur uppfattar och beskriver skolkuratorerna sin arbetsuppgift och sin yrkesroll i kontakten med fenomenet hedersrelaterat förtryck/våld? Studien är genomförd under våren 2008 och baseras på kvalitativa intervjuer med sex skolkuratorer på fem gymnasieskolor i Göteborg. LÄS MER

  5. 5. Lära för livet, elevproblematik utifrån skolkuratorsperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ulrika Bronsman; Ulrika Kjellberg Isip; [2008-05-28]
    Nyckelord :Elevproblematik; skolkurator; individualiserat samhälle; samverkan;

    Sammanfattning : Vår studie visar samband mellan dagens alltmer individualiserade och målinriktade samhälle och elevproblematik såsom attityder, skilda föräldrar, skolprestationskrav, mobbing, avsaknad av vuxna, barns mående, tjejer-killar och alkohol. Dagens skola lär barn att ifrågasätta och att kritiskt granska samtidigt som vuxna har allt svårare att sätta de gränser och regler som faktiskt behövs för att ett barn ska utvecklas och må bra. LÄS MER