Sökning: "C- sociologi media"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden C- sociologi media.

  1. 1. Vad lyfter media fram som bakomliggande orsaker till mobbning på arbetsplatser?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Catarina Sjödén; [2017]
    Nyckelord :arbetsmiljö; avundsjuka; otydlighet; konflikt; okunskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vårt svenska samhälle har förändrats i rasande fart och förändringstakten går snabbt och människors tillvaro har blivit allt stressigare och tuffare. S.Blomberg (2016) skriver att anmälningar om mobbning på arbetsplatserna ökar och han kopplar det till den allt tuffare arbetsmarknaden (S.Blomberg 2016-04-10). LÄS MER

  2. 2.   En doft av man : Om makt- och genuskonstruktion i parfymreklam

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Mirkka Junttila; [2010]
    Nyckelord :Reklamanalys; kvalitativ innehållsanalys; bildanalys; genus; maskulinitet; manlighet; mansforskning; sociologi; semiotik; feministisk;

    Sammanfattning : I denna uppsats gör jag en feministisk, samhällsvetenskaplig analys av 98 stycken reklambilder för parfym riktade till herrar, varav jag djupanalyserar 9 stycken med syftet att se på vilken bild av maskulinitet som de förmedlar. Bilderna är hämtade ur tre svenska herrmodemagasin från år 2008 och jag genomför analysen med utgångspunkten att genus, sexualitet och makt är socialt konstruerade. LÄS MER

  3. 3. Ungdomars avvikande & hotfulla beteende i media

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Lovisa Bergman; [2009]
    Nyckelord :ungdomar; avvikande beteende; media;

    Sammanfattning : Abstract Författare: Lovisa Bergman Titel: Ungdomars avvikande och hotfulla beteende i media Uppsats: Sociologi C, 41-60 p Handledare: José Pacheco Högskolan i Halmstad Sektionen för hälsa och samhälle Vårterminen 2007 Syftet med min uppsats är att genom en diskursanalys av mediatexter klarlägga hur avvikande beteende bland ungdomar framställs av media och därigenom kan konstrueras i samhället. Syftet leder fram till följande frågeställningar: o Vilken bild skapar medias framställning av ungdomar med avvikande beteende? o Vilka följder genererar medias bild? Som teoretisk ram för min studie har jag valt Erving Goffman, Michel Foucault och Emile Durkheim som utgångspunkt för min studie som även till stor del grundar sig i tidigare forskning inom området där artiklar från Brottsförebyggande rådets tidsskrift Apropå blir användbara i min analys. LÄS MER

  4. 4. Exploring the Cultural Trauma Theory

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jens Trondman; [2009]
    Nyckelord :Alexander Trondman; eyerman; emergent; collective memory; cultural sociology; Olof Palme; cultural trauma; trauma; social construction; Social Sciences;

    Sammanfattning : This is a study of the murder of the Swedish Prime Minister Olof Palme, not as it actually occurred, but rather how it was mediated through representations in the media. The guiding research question is formulated as follows: Can the media representations of the murder of Olof Palme be understood as a case of an emergent trauma process? These representations covers only the first week after the murder. LÄS MER

  5. 5. Festmetoden - att formulera budskap kring alkohol

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Vlad Tanase; Isabelle Jönsson; [2007]
    Nyckelord :Kommunikation; Hälsokommunikation; Hälsokampanj; Alkoholkampanj; Alkohol; Public relations; Health communication; Budskapsformulering; Planerad kommunikation; Strategisk kommunikation; PR; Message design; Health message; Hälsobudskap; Kampanjbudskap; Övertalning; Attitydförändring; Beteendeförändring; Festmetoden; Alkoholkommitén; Interaktivitet; Interaktiva medier; IKT; Interaktiv hälsokommunikation; Skrämselbudskap; Skrämselkampanj; Fear appeal; Social marknadsföring; Vi-känsla; Retorikanalys; Retorisk analys; Sociology; Sociologi; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Isabelle Jönsson, Vlad Tanase Titel: Festmetoden - Att formulera budskap kring alkohol. Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap, C-uppsat's Handledare: Ingrid Höjerback Examinator: Helena Sandberg År: VT 2007 Sammanfattning: Problem och syfte: I dagen's samhälle har hälsokommunikation kommit att bli ett stort ämne där man försöker få människor att ändra sina levnadsvanor inom olika områden så som bra kosthållning, träning och hälsa, rökning samt alkohol och droger. LÄS MER