Sökning: "C- uppsats barnlitteratur"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden C- uppsats barnlitteratur.
1. En riktig prinsessa behöver sin prins.
C-uppsats,Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER
2. Byta roller eller bryta roller – bilderböcker ur ett genusperspektiv
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Bakgrund: Genus är något som påverkar hela vårt samhälle i alla aspekter och situationer. Som lärare bör man vara medveten om den genusordning som finns och tillsammans med sina elever ifrågasätta och diskutera den. Därmed anser vi att temat genus är något man bör uppmärksamma och ständigt arbeta med i skolan. LÄS MER
3. Högläsningens möjligheter - för barns lärande och utveckling i undervisningen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning:Vårt syfte med examensarbetet är att belysa betydelsen av högläsning av barnlitteratur förelevernas utveckling och lärande i undervisningen. I vår kommande yrkesroll som lärare kandet ibland upplevas som svårt att finna lustfyllda former på lärandet. LÄS MER
4. Barns mångkulturella formningar genom barnlitteraturen : Utifrån kvalitativ textanalys uförd på ett urval av Astrid Lindgrens verk
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Abstrakt Examinationsnivå: Examensarbete, 15 högskolepoäng, inom lärarprogrammet Högskolan i Gävle Titel: Barns mångkulturella formningar genom barnlitteraturen: Utifrån kvalitativ textanalys utförda på ett urval av Astrid Lindgrens verk Författare: Edlund, Nadja Termin och år: Ht 2008 Institution: Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. Handledare: Daniel Pettersson Nyckelord: Mångkultur, litteratur perspektiv, barns formning, Astrid Lindgren Syftet med uppsatsen är undersöka vilka värderingar som ingår i benämningen mångkultur samt hur barns mångkulturella uppfattningar formas genom barnlitteratur representerad av utvalda verk författade av Astrid Lindgren. LÄS MER
5. Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv En studie om skapandet av "Pim och den
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn föratt kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vårverksamhetsförlagda utbildning har vi sett att böcker på förskolor och skolor används på etticke reflekterande sätt. LÄS MER