Sökning: "C- uppsats biologi"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden C- uppsats biologi.

  1. 1. När fakta ska läras in. En kvantitativ och kvalitativ studie av ord i biologiämnet och högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Matti Panteón; [2023-08-18]
    Nyckelord :ordkunskap; ordförråd; svenska som andraspråk; läromedelstexter; läsförståelse; biologi;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar två delstudier. Delstudie ett undersöker elever som läser svenska som andraspråk och hur väl eleverna anger sig förstå ett antal ord i en lärobok i biologi för grundskolans senare del. Delstudie två undersöker om flertydighet är ett hinder för läsförståelsen hos samma grupp av elever. LÄS MER

  2. 2. Examensarbetet om examensarbeten. En kvantitativ undersökning av hur många som blir klara i tid med sina kandidatuppsatser.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/JMG - Inst f journalistik och masskomm

    Författare :Emilia Johansson; [2015-09-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ska du börja skriva uppsats? Har du kanske redan börjat? Eller började du förra året och borde varit klar för längesen? Om du blir klar med kandidatuppsatsen i tid beror delvis på vilken utbildning du läser. Det visar en undersökning av studieresultat för 1 726 studenter på Göteborgs Universitet. LÄS MER

  3. 3. Våld i film : En evolutionärbiologisk förklaring till vår fascination

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexander Felsing; [2012]
    Nyckelord :violence; film; films; cinema; film violence; Hollywood; evolution; evolutionary biology; biology; Torben Grodal; Grodal; Social constructivism; audio visual perception; brain science; mirror neurons; mirror neuron; biocultural; våld; film; filmer; filmvåld; Hollywood; evolution; evolutionärbiologi; biologi; Torben Grodal; Grodal; socialkonstruktivism; audiovisuell perception; hjärnforskning; spegelneuroner; spegelneuron; biokulturell; forskningsöversikt; c-uppsats;

    Sammanfattning : Denna uppsatsen undersöker varför våld i film är så utbrett och populärt. Jag använder mig av ett evolutionärbiologiskt perspektiv, som tidigare inte använts vid filmforskning i så stor utsträckning. Istället har filmforskning och andra studier på människans beteende oftast utgått ifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Muntlig diskussion och argumentation inom fysik - en fallstudie

    C-uppsats,

    Författare :Erik Ivarsson; [2010]
    Nyckelord :Naturvetenskap; fysik; lärande; muntlig undervisni;

    Sammanfattning : SammanfattningMitt syfte med denna uppsats är att beskriva ett fall där elever får diskutera och argumentera ifysikundervisningen och föra ett resonemang om vad detta kan betyda. Vilken möjlighet till lärande ges? Vidarekan påpekas att studien är aktuell då man 010 infört nationella prov i naturvetenskap (biologi, kemi och fysik)för grundskolans årskurs 9, där en del av provet är laborativ vilket innebär att eleverna får utföra ennaturvetenskaplig undersökning (Skolverket), en undersökning som kan liknas vid min studie där en uppgiftbestår i att eleverna skall föreslå ett experiment för att kunna fastställa ett svar. LÄS MER

  5. 5. Elevers attityder till naturvetenskaplig undervisning : en intervjustudi med elever i år 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Alice Lagerqvist; Linn Eriksson; [2010]
    Nyckelord :naturvetenskap; undervisning; attityder; påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : Varför minskar barn och ungdomars lust och intresse att lära naturvetenskap i skolan med stigande ålder och varför väljer fler och fler ungdomar att inte fortbilda sig inom det naturvetenskapliga området? Detta är en problematik vi ställdes inför under vår lärarutbildning. Vilka attityder har ungdomar till den naturvetenskapliga undervisningen i skolan och på vilka sätt kan dessa attityder förbättras? Syftet med föreliggande C-uppsats har varit att undersöka och problematisera vilka attityder elever har till den naturvetenskapliga undervisningen i biologi och kemi, samt att undersöka vilka faktorer i skolan eleverna själva anser påverkar dessa attityder. LÄS MER