Sökning: "C- vägledare"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden C- vägledare.

  1. 1. Tre år och sedan ut

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dalal Esho; Erik Deliér; [2016]
    Nyckelord :Felval; Doxa; Studievägledning; Gymnasium; Careership;

    Sammanfattning : Författarna undersöker i denna C-uppsats hur studie- och yrkesvägledare ser på den treåriga gymnasieskolan utifrån frågeställningarna: Hur ser studievägledarna på elevers förutsättningar att göra ett tillfredsställande gymnasieval? Hur ser studievägledarna på gymnasieskolans flexibilitet i fråga om att hantera felval? Vilka uppfattningar finns bland studievägledare om fördelar och nackdelar med en längre gymnasietid än tre år?Studien är utförd med en kvalitativ metod och resultatet analyseras med hjälp av careershipsteorin kompletterad av Bourdieus begrepp doxa. Resultatet visar att vägledarna anser att det är svårare för praktiskt sinnade elever att ta sig igenom gymnasiet på ett tillfredsställande vis samt att gymnasieexamen anses mer av ett självändamål bland vägledare på gymnasiet än på Komvux. LÄS MER

  2. 2. "Ett himla bra verktyg!" - om att skriva sig till läsning med datorn som vägledare. En studie om tidiga läs- och skrivinlärning.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Klarker; Anette Nelander; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; datorn som verktyg; Trage;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den genomförda studien var att försöka få svar på om pedagogerna som arbetar medTragetonmetoden ser förändringar i elevernas läs- och skrivinlärningsprocess jämfört med arbete med mertraditionella läs- och skrivinlärningsmetoder. I undersökningen intervjuades fem pedagoger som arbetat medTragetonmetoden i minst två år. LÄS MER

  3. 3. Gör genuskunskaper skillnad? Om relationen mellan vägledares kunskapsnivå och delaktighet i reproduktionen av en könsuppdelad utbildnings- och arbetsmarknad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carin Berggren; Monika Keynemo; [2008]
    Nyckelord :genus; genusordning; könsroller; genusperspektiv; könskodning; könsmaktsordning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att diskutera relationen mellan nivån på kunskaper om genus och studie- och yrkesvägledares delaktighet i reproduktionen av en könsuppdelad utbildnings- och arbetsmarknad. Den tidigare forskning som vi utgår ifrån är SOU 2004:43, forskning om jämställd vägledning och examensarbeten på C- och D-nivå. LÄS MER

  4. 4. Gör genuskunskaper skillnad? Om relationen mellan vägledares kunskapsnivå och delaktighet i reproduktionen av en könsuppdelad utbildnings- och arbetsmarknad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carin Berggren; Monica Keynemo; [2008]
    Nyckelord :genuskunskaper; medvetenhet; vägledare; könsuppdelning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att diskutera relationen mellan nivån på kunskaper om genus och studie- och yrkesvägledares delaktighet i reproduktionen av en könsuppdelad utbildnings- och arbetsmarknad. Den tidigare forskning som vi utgår ifrån är SOU 2004:43, forskning om jämställd vägledning och examensarbeten på C- och D-nivå. LÄS MER