Sökning: "C-kurs i SFI"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden C-kurs i SFI.

  1. 1. Nätbaserad undervisning : För- och nackdelar i andraspråksundervisning ur elevperspektiv på en SFI C-kurs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ana Begenisic; [2022]
    Nyckelord :SFI C-elever; lärplattform; svenska för invandrare; distansundervisning; lärarrespons;

    Sammanfattning : Sverige står idag inför en stor digitaliseringsutmaning med avseende på de stora samhällsförändringarna som skett runt om i världen på grund av coronapandemin. Sedan mars 2020 har vuxenutbildningen och SFI organiserats om till distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. En studie av morfologiska och syntaktiska utvecklingen baserad på processbarhetsteorin

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Oxana Källebring; [2021]
    Nyckelord :processbarhetsteorin; sfi-elever; svenska som andraspråk; uppkomstkriteriet; 50-procentkriteriet; morfologi och syntax;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker utvecklingsnivåerna hos eleverna som läser C-kurs på studieväg 1 och studieväg 3. Studien utgår ifrån Pienemanns processbarhetsteori och analyserar vilka strukturer inom morfologin och syntaxen som eleverna procesar. Analysen görs utifrån uppkomstkriteriet och 50-procentkriteriet. LÄS MER

  3. 3. Cirkelmodellen som metod för SFI-undervisning på en C-kurs : En kvalitativ studie om en lärares uppfattningar om och arbete med genrepedagogikens tredje ben, som undervisningsmetod på SFI C-kurs, studieväg 2

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Dragana Lazic; [2021]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodellen; undervisningsmetod SFI;

    Sammanfattning : Att undersöka en SFI-lärares uppfattningar om och arbete med genrepedagogikens tredje ben, cirkelmodellen som undervisningsmetod på SFI C-kurs, för elever som studerar på studieväg 2 är denna uppsatssyfte. Frågeställningar som studien söker svar på är lärarens arbete med fas 1 och 2 på studieväg 2, hur läraren upplever cirkelmodellen som metod för individanpassad undervisning och vad anser läraren vara utmaningarna vid användning av cirkelmodellen på denna studieväg. LÄS MER

  4. 4. Vad är vad? Om lärares identifiering av andraspråksinlärning respektive läs- och skrivsvårigheter hos SFI-elever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Mari Lundqvist; [2019]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning hos vuxna; C-kurs i SFI; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att undersöka hur sex SFI-lärare upptäcker och fortsätter undervisningen där det finns misstanke om läs- och skrivsvårigheter. Studiens syfte är att undersöka vilka förmågor och praktik som finns för att urskilja läs- och skrivsvårigheter hos andraspråksinlärare samt hur eventuellt stöd är utformat till dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Varför vill du läsa vidare? En undersökning av somaliska sfi-studerande som har avancerat från studieväg ett

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Susanne Angwald Brunke; [2014-06-16]
    Nyckelord :Sfi-studier; motivation; empowerment;

    Sammanfattning : I Sverige bor det över 50 000 personer med somaliskt ursprung, varav många är illiterata eller lågutbildade. De närmaste åren väntas tiotusentals fler somaliska flyktingar komma till Sverige. LÄS MER