Sökning: "C-uppsats barn"

Visar resultat 21 - 25 av 78 uppsatser innehållade orden C-uppsats barn.

  1. 21. C- uppsats : Professionellas arbete med barn som lever med psykiskt sjuka föräldrar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sara Lundberg; Sofia Widelund; [2012]
    Nyckelord :Psykisk sjukdom; psykisk ohälsa; föräldrar; barn; utbildning; framtid; professionellt arbete; ansvar; utveckling.;

    Sammanfattning : Professionella har svårt att upptäcka barn till psykiskt sjuka och får på så sätt svårt att informera barnen om vad det innebär att ha en psykiskt sjuk förälder samt att ge hjälp och stöd. Samverkan mellan organisationer runt dessa barn är svag av många olika anledningar såsom tystnadsplikt och sekretess. LÄS MER

  2. 22. En vilja att bli sedd : Varenda ungdom som kommer dit testar de för adhd

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Ulrik Saurell; Sofia Wirbing; [2012]
    Nyckelord :Struktur; beteende; kontroll; identitet; bekräftelse;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats handlar om en kille med adhd, hur hans uppväxt har varit och vilka behovhan har. Vi har undersökt hur barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), Ungbo som hjälper unga att få en egen lägenhet och skolan kan uppfylla dessa behov hos ungdomen. För att ta reda på detta genomförde vi kvalitativa intervjuer med dessa informanter. LÄS MER

  3. 23. Läs- och skrivinlärning, modersmål och modersmålsundervisning : Intervjustudie med pedagoger i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tobias Tapper; Jocelyn Israelsson; [2012]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; modersmål; förskoleklass; pedagogik; modersmålsundervisning; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka fem olika förskoleklasser i olika områden med flerspråkiga elever och enspråkiga elever och intervjua sex olika förskollärare. Vi fokuserar på hur förskoleklasserna arbetar med läs- och skrivinlärning och modersmålsundervisning. LÄS MER

  4. 24. Sssshh! Men tyst nu då, för det hörs jättemycket! -En kvalitativ studie om hur pedagoger i en fritidsverksamhet gör kön genom sitt interagerande med flickor och pojkar utifrån barnens positioneringar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Andersson; Josefin Petersson; [2011-02-04]
    Nyckelord :Positioner; Att göra kön; Pedagoger; Interaktion;

    Sammanfattning : Vi har valt att göra vår C-uppsats i relation till en begränsad verksamhet; en fritidsverksamhet i Västra Götalandsregionen. Vårt syfte med studien är att undersöka hur pedagogerna gör kön i interaktion med barnen, i de observerade situationerna. LÄS MER

  5. 25. Inkludering i förskolan - Pedagogers tankar om möjligheter och svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Petra Bauer; Petra Johansson; [2011]
    Nyckelord :Integrering; Inkludering; Exkludering; Förskola; Pedagog; Barngrupp;

    Sammanfattning : Abstract Titel: Inkludering i förskolan - Pedagogers tankar om möjligheter och svårigheterInclusion in pre-school – Teachers’ thoughts about actabilities and difficulties.Författare: Petra Bauer och Petra JohanssonTyp av arbete: C-uppsats 15 högskolepoängHandledare: Kristian Lutz, Examinator: Marie LeijonKurs: förberedande kurs i specialpedagogik, Malmö högskolaDatum: 29 mars, 2011SyfteVi vill med vår undersökning få en bild av på vilket sätt pedagoger i förskolan arbetar mot en ”förskola för alla” . LÄS MER