Sökning: "C-uppsats sociokulturellt perspektiv"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden C-uppsats sociokulturellt perspektiv.
1. "Man får vara påhittig också" : En studie om hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn. Frågeställningarna var: Hur beskriver förskollärarna begreppet barnsyn? På vilket sätt beskriver förskollärarna sin betydelse för hur barnen utvecklas på förskolan? I författarens c-uppsats framkom beteenden från förskollärare som väckte frågor kring om förskollärare är medvetna om sin barnsyn och barnsynens påverkan på arbetet i förskolan. LÄS MER
2. Pedagogernas betydelse för barns matematiska utveckling i förskolan : Med fokus på lärmiljöer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I vår utbildning Lärare mot de tidigare åren, 210 hp, har vi valt att i vår C-uppsats studera hur pedagoger arbetar med lärmiljöer för att stimulera barnens matematiska utveckling i förskolan vilket också är vårt syfte. Lärmiljöer i förskolan är ett relativt outforskat område. LÄS MER
3. Hela dagen lång? : -Innebörden av etiska värden och normer för förskolepedagoger samt deras uppfattning av barns lärande av dessa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Pedagoger har ett uppdrag som innebär att de ska arbeta med etiska värden och normer i förskolan. I detta arbete spelar pedagogers förhållningssätt och uppfattning av barns lärande en stor roll. LÄS MER
4. Hur är en bra lärare? : Ur ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Intervjustudien i denna c-uppsats omfattar tre kvalitativa gruppintervjuer med elever som går i låg- mellan- och högstadiet på två olika skolor. Syftet med denna c-uppsats har varit att synliggöra elevernas tankar kring vad som kännetecknar en bra lärare. LÄS MER