Sökning: "CECILIA BERGLUND"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden CECILIA BERGLUND.
1. Legitimitetsstrategier i svenska företags hållbarhetsredovisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Företagens hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisning har blivit allt viktigare för att visa enöppen och transparent bild av hur företagen hanterar sina sociala och miljömässigaansvarsområden. Fokus riktas mot hållbarhetsredovisningarna och den potentiellaanvändningen av dem som ett legitimerande verktyg. LÄS MER
2. Högläsning : som metod för språk och kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka olika metoder förskollärare använder sig av vid högläsning och vilken betydelse dessa har för barns språkutveckling. Studiens teoretiska utgångspunkt är det poststrukturalistiska perspektivet. LÄS MER
3. Informationsinnehållet i market-to-book : En studie om hur Signalhypotesen kan förklara företags val mellan utdelning och återköp
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Återköp utgör en stigande andel av företags utdelningspolitik. Enligt von Eije och Megginson (2008) är market-to-book ett nyckeltal som influerar utdelningspolitiken. Denna studie undersöker hur market-to-book påverkar valet mellan utdelning och återköp. LÄS MER
4. Den perfekta kvinnan och den hippa killen : En receptionsstudie om läsarens uppfattning av genus i livsstilsmagasin
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The purpose with this study was to find out about the perception of a couple of individuals regarding the feature of gender in lifestyle magazines. This is a qualitative journalistic study with focus on gender, lifestyle magazines and reception. LÄS MER
5. Konflikthantering i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie utgår ifrån lärarens perspektiv på hur konflikter hanteras och vilka strategier som tillämpas i förskolan. Vi har valt att utgå ifrån en kvalitativ metod i vår studie där vi har intervjuat sex verksamma förskollärare och två förskolechefer. Vi har även observerat hur förskollärarna bemöter konflikter. LÄS MER