Sökning: "CIP theory"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden CIP theory.

  1. 1. Det måste finnas något mer? : Det karriärvägledande samtalets potential för främjandet av anställdas karriärhälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Matilda Hedman; Johanna Ander; [2023]
    Nyckelord :Career transitions; Career guidance-counselling; Career-health; Career stuckness; Lifelong learning; Karriärövergångar; Karriärvägledning; Karriärhälsa; Fastbrändhet; Livslångt lärande;

    Sammanfattning : This study wants to investigate internal driving forces of employees who want a career change, what type of career-related support they need to move forward, and how this support can be made available, as well as their thoughts on the potential of career-interventions supporting the career-health of employees. Peavy’s socio-dynamic counseling theory, Antonovsky’s SOC and previous studies on career-counselling and health build the theoretical framework for the study. LÄS MER

  2. 2. Studie- och yrkesvägledarnas arbetemed gymnasievalet under pandemin : En kvalitativ studie med studie- och yrkesvägledare omgymnasievalet under Covid-19- pandemin

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Albina Krasniqi; Melissa Szigeti; [2022]
    Nyckelord :Covid-19-pandemin; gymnasieval; påverkansfaktorer; vägledning; yrkesbeskrivningar;

    Sammanfattning : Covid-19-pandemin orsakade en stor omställning i samhället där även skolväsendet blevpåverkat av dess följder genom bland annat inställd prao, digitala mässor och öppet hus. Vi vill undersöka hur studie- och yrkesvägledare arbetade med att ge grundskoleelevermöjligheten att genomföra ett välgrundat gymnasieval under pandemin. LÄS MER

  3. 3. “Samtidigt så satt ju alla i samma båt” : En kvalitativ studie om vägledarnas upplevelse av användningen av digital vägledning vid gymnasieskolan under covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Sofie Larsson; Rose Ally; [2022]
    Nyckelord :Digital guidance counseling; Information- and communication technology ICT ; Covid-19; Upper secondary school; Cognitive information processing theory CIP ; Bourdieu; Digital vägledning; Informations- och kommunikationsteknik IKT ; Covid-19; Gymnasieskolan; Cognitive information processing theory CIP ; Bourdieu;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine guidance counselors' experience of the transition to digital guidance counseling during the covid-19 pandemic. The guidance counselors attitude towards change, as well as contributing challenges are studied. LÄS MER

  4. 4. Studie- och yrkesvägledare med särskilt uppdrag! : Vägledning & valkompetens i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anneli Hagel; Eva-Christin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Career management skills; guidance; special school; intellectual disabilities; IF; Valkompetens; vägledning; särskola; intellektuell funktionsnedsättning; IF;

    Sammanfattning : The purpose of study is to investigate how guidance couselors in year 7-9 in primary school, work with students with intellectual disabilities, IF, to strengthen students´career management skills before various future choices, especially the choice of upper secondary special school. The study is carried out with qualitative semi-structured interviews with eight guidance counselors, all of whom have mentoring assignment for the special school. LÄS MER

  5. 5. ”Det har varit värt att tvingats lära sig det här” : Studie- och yrkesvägledares upplevelser om e-vägledning under coronapandemin.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :David Brännström; [2021]
    Nyckelord :e-guidance; distance career counseling; ICT; information and communication technology; covid-19; e-vägledning; vägledning på distans; IKT; informations- och kommunikationsteknik; covid-19;

    Sammanfattning : Utifrån semistrukturerade intervjuer och en tematisk analys utforskas studie- och yrkesvägledares upplevelser utifrån att arbeta under restriktionerna på grund av covid-19 pandemin. Vägledarna presenterar hur deras upplevelser om vägledning med hjälp av digitala verktyg är relativt goda, trots att det funnits en viss skepsis till denna typ av vägledning hos flertalet informanter innan de prövat på den. LÄS MER