Sökning: "CSR GRANSKA"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden CSR GRANSKA.

  1. 1. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mårten Hansson Reuter; [2023]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Sustainability reports; Legitimacy; Legitimacy strategies; Indirect climate impact; CSR; Hållbarhetsrapporter; Legitimitet; Legitimitetstrategier; Indirekt klimatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER

  2. 2. Extern granskning av hållbarhetsrapporter inför CSRD : En kvalitativ studie av förväntade förändringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jonatan Hjeltman; Samuel Fällman; [2023]
    Nyckelord :Audit; Sustainability; CSRD; revision; hållbarhet;

    Sammanfattning : Idag finns det två typer av hållbarhetsrapporter. De lagstadgade och de frivilligt upprättade. Dessa rapporter granskas i sin tur i olika utsträckning av revisorer. Revisorer granskar idag inte lagstadgade hållbarhetsrapporter utan uttalar sig endast om att en sådan har upprättats enligt 6 kap. LÄS MER

  3. 3. CSR som legitimeringsstrategi : En textanalys av kommunikationen kring socialt ansvar hos Swedish Match och Japan Tobacco International

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Henrik Lindkvist; Amanda Malm; [2023]
    Nyckelord :CSR; CSR-communication; legitimacy; controversial industries; tobacco industry; WPR;

    Sammanfattning : An organisation's survival depends on being considered legitimate through the eyes of society. Through CSR-work, organisations strive to appease stakeholders in order to reach and maintain legitimacy. In controversial industries this work is significantly harder, for such businesses often cause harm to human health, society and/or environment. LÄS MER

  4. 4. CSR:s påverkan inom B2B- marknaden : En kvalitativ studie om hur företags CSR- motiv påverkar kunder inom B2B-marknaden

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ludvig Assarsson; Axel Salqvist; [2022]
    Nyckelord :CSR; legitimitet; transparens; motiv; företagskunder;

    Sammanfattning : Användningen av begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) inom företagande har de senaste åren fått stor spridning och blivit viktigare för företag att arbeta med. På grund av den framfart CSR har haft känner sig företagen tvingade att arbeta med dessa frågor för att överleva på marknaden. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetskrav på underleverantörer belägna i riskområden En studie om hållbarhetskrav ur ett CSR-perspektiv applicerat på underleverantörer i riskområden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erica Ingner; Sophia Thorsell; [2021-06-30]
    Nyckelord :CSR; val av leverantör; underleverantör; hållbarhet; riskområde; CSR; supplier evaluation; subcontractor; sustainability; risk area;

    Sammanfattning : Bakgrund/problembeskrivning: Ett ökat intresse för hållbarhet från intressenter och kunder har lett till ökade hållbarhetskrav längs hela försörjningskedjan (Grimm, Hofstetter & Sarkis, 2018). Att granska och kontrollera underleverantören bedöms som ett komplext problem eftersom många företag inte själva har direkt kontakt med underleverantören (Andersen & Skjoett- Larsen, 2009). LÄS MER