Sökning: "CSR Strategy"

Visar resultat 1 - 5 av 386 uppsatser innehållade orden CSR Strategy.

  1. 1. #ReFashionNow: Investigating the Nexus Between Corporate Social Responsibility Discourse and the EU Strategy for Sustainable and Circular Textiles

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Månsson; [2024]
    Nyckelord :Textile industry; Corporate social responsibility; European Union; Critical frame analysis; Discourse; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This thesis investigates the intertwining of corporate social responsibility (CSR) discourse and the European Union's strategy for sustainable and circular textiles through a single case study and critical frame analysis (CFA). By doing this, concurring discourse between corporations and the institutions aimed at governing them can be problematised. LÄS MER

  2. 2. The Challenges of Social Enterprises in Balancing Economic, Social, and Environmental Tradeoffs: Comparative Case Study of Hybrid Organizing- Swedish Context.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Teame Gebremedhn Gebrai; [2023-07-18]
    Nyckelord :hybrid organizing; long-term collaboration; creating shared values; common initiatives; socioeconomic vulnerable; societal transformation; co-creation of values; cross-sector functional teams; inclusive and circular models;

    Sammanfattning : Purpose -This master thesis is to investigate the challenges of sustainability and to understand how massive effort of collaborative hybrid organizing, involving multiple stakeholders from private, public, and civil societies balance or aligns the activities that generate economic, social, and environmental impacts. And to analyze the effects of competition between the investors interested in the joint collaborative initiatives. LÄS MER

  3. 3. CSR som konkurrensmedel : Hur ansvarstagande gällande hållbarhet kan påverka konkurrenskraften

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Viktor Holmqvist; Tobias Troxén; [2023]
    Nyckelord :CSR; SUSTAINABILITY; AMBITION; ROAD FREIGHT; STRATEGY; ENVIROMENTAL; COMPETETIVE; CSR; HÅLLBARHET; AMBITION; VÄGTRANSPORT; STRATEGI; EKOLOGISK; KONKURRENS;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur företag kan använda sig av CSR för att skapa konkurrenskraft. För att undersöka och svara på syftet etablerades tre frågeställningar som djupare gav svar på syftet. LÄS MER

  4. 4. CSR och företags lönsamhet : En kvantitativ studie av börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Morad Morad; Faisal Ahmadzai; [2023]
    Nyckelord :Keywords: CSR; profitability; market value; ROA and ROE; Nyckelord: CSR; lönsamhet; börsvärde; ROA och ROE.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur företagens sociala ansvar (CSR) påverkar lönsamheten genom att undersöka hur CSR Strategy Score påverkar svenska börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen under perioden 2016-2019. En deduktiv forskningsmetod används, där befintliga teorier och hypoteser testas empiriskt genom datainsamling. LÄS MER

  5. 5. Inflytandet av Corporate Social Responsibility : En kvalitativ studie om hur företag interagerar Corporate Social Responsibility i sin marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Viktor Gullbo; Jacob Person; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Brand identity; Consumer; Corporate Social Responsibility; Varumärkesidentitet; Konsument;

    Sammanfattning : CSR-aktiviteter har blivit ett allt vanligare initiativ av företag för att kunna påverka konsumenter samt differentiera utbudet av produkter. Det är dock sällan som konsumenter blint accepterar dessa initiativ som uppriktiga handlingar och belönar inte företagen i det direkta skedet. LÄS MER