Sökning: "CSR beteende"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden CSR beteende.
1. Vinst och hållbarhet i bolagsstyrningen - Förhållandet mellan bolagsledningens handlingsutrymme att agera hållbart och det aktiebolagsrättsliga vinstsyftet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : De senaste årens intensifierande globalisering och växande klimatkris har lett till en allt hetare diskussion om företagens påverkan på klimatet, vilket har resulterat i att företagen i dagens samhälle förväntas och är skyldiga att ta ett större ansvar för att bedriva långsiktigt hållbara verksamheter utifrån exempelvis CSR eller ESG. Trots detta utgör vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER
2. Modererande påverkan av finansiell prestation på förhållandet mellan CSR och styrelsesammansättningen : En kvantitativ studie på 433 börsnoterade nordiska bolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Syfte: Ett växande intresse för CSR och dess betydelse lyfter fram rollen av bolagsstyrning. Bland annat ifrågasattes styrelsens roll i att utveckla strategier och uppfylla krav från diverse intressentgrupper. LÄS MER
3. Ansvarstagande varumärken i väpnade konflikter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Research question: How do different actions from corporations, in countries waging war, affect consumers' perception of the corporation? Purpose: The purpose of this study is to examine how consumers´ perception of brands are affected by corporations' actions in countries waging war. Theoretical perspectives: The main theories cover how brands´ perceived Business Ethics and perceived CSR affects Brand Fidelity and how brands are affected by inconsistent behaviour. LÄS MER
4. Stock market response to unsustainable conduct within listed companies
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : News spreads quickly in our rapidly innovative world, which has implications for companies when scandals are exposed to the public. In this report, we explore whether there is a connection between unethical actions and the reaction and publication of those acts in terms of environmental and social issues. LÄS MER
5. Corporate social responsibility communication in apparel retail industry
Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest EconomicsSammanfattning : The apparel industry is accused of being socially and environmentally irresponsible. Due to the growing awareness of the social and environmental impact caused by the apparel industry, stakeholders are increasingly vigilant and demand ethical corporate behavior. LÄS MER