Sökning: "CSR credibility"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden CSR credibility.

  1. 1. Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Paulina Borg; Natalie Grossmann; [2024]
    Nyckelord :CSR-reporting; ESG; greenwashing; logistic; signaling; CSR-performance; CSR-rapportering; ESG; greenwashing; logistik; signalering; CSR-prestation;

    Sammanfattning : Titel: Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Natalie Grossmann och Paulina Borg Handledare: Jan Svanberg Datum: 2024 - Januari Syfte: Corporate Social Responsibility (CSR) är en central fråga till följd av den globala klimatkrisen och en ökad medvetenhet bland intressenter, där logistiksektorn i synnerhet står inför betydande utmaningar. Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan CSR-prestation och CSR-rapportering för logistikföretag utifrån ett signalerings- respektive greenwashing perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mårten Hansson Reuter; [2023]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Sustainability reports; Legitimacy; Legitimacy strategies; Indirect climate impact; CSR; Hållbarhetsrapporter; Legitimitet; Legitimitetstrategier; Indirekt klimatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan CSR och varumäkeslegitimitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Agnes Hofer; Emma Lange; Paola Lindell; [2023]
    Nyckelord :CSR communication; consumer perspective; brand legitimacy; fast fashion; fast furniture.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research question: How does the communication of CSR strategies impact the legitimacy of fashion brands from a consumer perspective? Purpose: The purpose of the report is to examine whether the communication of CSR strategies influences the legitimacy of fashion brands from a consumer perspective. Methodology: The study utilizes a qualitative research approach based on three conducted focus group interviews, employing convenience sampling. LÄS MER

  4. 4. Unpacking the significance of Swedish sustainability reports : An investigative study

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Bendz; Helena Engelbrecht; [2023]
    Nyckelord :Transparency; Fashion industry; Sustainability Report; Communication; Greenwashing; CSR;

    Sammanfattning : The importance of transparency, reliability and credibility in Sustainability Reports in the fashion industry has increased in recent years. We as a society have become more aware of the environmental and social impact we have on the planet. LÄS MER

  5. 5. Från ord till handling: bakom konsumenternas gröna fasad : En studie om gapet mellan attityd och handling inom den svenska klädindustrin.

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emma Landén; Nazmee Noor; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; Attitude-Behavior Gap ABG ; Consumer behavior; Clothing industry; Sustainability; Ethical consumtion;

    Sammanfattning : The subject of sustainable development is growing in relevance, and never before has research on the subject been as essential. Research shows that the globalization of the clothing industry has a significant impact on both climate and society. LÄS MER