Sökning: "CSR i mindre företag"

Visar resultat 11 - 15 av 115 uppsatser innehållade orden CSR i mindre företag.

  1. 11. Hållbarhetsredovisning i mindre företag : Motiven bakom frivillig hållbarhetsredovisning i mindre svenskaföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Hanna Gustafsson; Victor Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; voluntary; legitimacy; stakeholders; CSR; legal requirements; information asymmetry; Hållbarhetsredovisning; frivillig; legitimitet; intressenter; CSR; lagkrav; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapportering omfattar företagets redovisning av miljömässiga, ekonomiska och sociala påverkan. Enligt svensk lag är det obligatoriskt för större företag att upprätta en hållbarhetsrapport men det finns även mindre företag som väljer att upprätta en hållbarhetsrapport trots att de inte omfattas av detta lagkrav. LÄS MER

  2. 12. Den institutionella miljöns påverkan på E-betyg : En kvantitativ studie med fokus på skillnader mellan företag i industri- och utvecklingsländer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Tyra Gesslin; Julia Grauers; [2021]
    Nyckelord :ESG ratings; E-score; Institutional environment; Developed and developing countries; CSR disclosures; ESG-betyg; E-betyg; Institutionell miljö; Industri- och utvecklingsländer; Hållbarhetsrapportering.;

    Sammanfattning : Syfte: ESG-betyg utgör det huvudsakliga underlaget för beslut om hållbara investeringar. För en effektiv kapitalallokering krävs därför att betygen återspeglar företags faktiska hållbarhetsprestationer. LÄS MER

  3. 13. Svenska kvinnliga konsumenters upplevda påverkan av hållbar marknadskomunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Julia Justad; Nora Eliasson; [2021]
    Nyckelord :Green marketing; CSR; consumer behavior; the green marketing mix; sustainable clothing consumption; Grön marknadsföring; CSR; attityd; konsumentbeteende; den gröna maknadsmixen; hållbar klädkonsumtion;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring har varit en del av samhället sedan den industriella revolutionen (Barregren, 2014). Genom åren har den förändrats och anpassat sig efter samhällets förväntningar, vilket har gjort att på senare tid har företagens marknadskommunikation övergått till att fokusera på klimatavtrycket och det sociala ansvaret som företagen har samtidigt som konsumtionen ökar i samhället. LÄS MER

  4. 14. Sponsringens effekter : Utifrån investeringar i SHL-arenor

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jonas Petersson; Marcus Pfeiff; [2021]
    Nyckelord :Sponsring; investering;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva företags syn på idrottssponsring och hur effekterna av den mäts och värderas. Studien syftar även till att beskriva sponsorers och rättighetsinnehavares syn på problematiken kring att sätta ett monetärt värde på de immateriella effekterna sponsringen bidrar med. LÄS MER

  5. 15. Initial Public Offering - att köpa grisen i säcken? : En kvalitativ studie om ESG:s roll vid värdering och prissättning av börsnoteringar

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Gustaf Borg; Tor Averland; [2021]
    Nyckelord :IPO; ESG; underpricing; IPO; ESG; underprissättning;

    Sammanfattning : Abstract: Title: Initial Public Offering - buying the pig in a poke? Authors: Tor Averland and Gustaf Borg Supervisors:Öystein Fredriksen Background and problem: The number of IPOs have broken new records throughout 2020 and early 2021 and the pace is still strong. At the same time numerous investors think that companies with sustainable businesses should be valued higher than those with non-sustainable businesses, whereas terms such as ESG have become popular, replacing previous terms such as CSR. LÄS MER