Sökning: "CSR in Swedish football"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden CSR in Swedish football.

  1. 1. Arbetet utanför de kritade linjerna : En kartläggning av Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Arvid Jarmstad; Albin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; Relationship marketing; Brand Equity; Exposure; Corporate social responsibility; Sporting performance; Supporters; Sponsorer; Relationsmarknadsföring; Brand Equity; Exponering; Corporate social responsibility; Sportslig prestation; Supportrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur corporate social responsibility, sportsliga prestationer och supportrar påverkar Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer. Fotboll är den största sporten i Sverige och sponsorer är en viktig inkomstkälla för svenska fotbollsklubbar. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om hur socialt entreprenörskap utformar sig i en Svensk idrottsförening

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fawaz Omer; [2023]
    Nyckelord :social entrepreneurship; sport; athletic club; the Swedish sport confederation; cultural capital; social capital; economic capital; socialt entreprenörskap; idrott; idrottsförening; riksidrottsförbundet; kulturellt kapital; socialt kapital; ekonomiskt kapital;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur Hammarby Fotboll utövar socialt entreprenörskap genom Spontanfotboll. Detta bidrar med viktig kunskap om hur socialt entreprenörskap praktiseras. LÄS MER

  3. 3. Problematiska Sponsorskap I Allsvenskan : En kvalitativ studie om fotbollsföreningars etiska och ekonomiska ställningstagande vid sponsorskap och dess påverkan på samhället.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Österblom; Noa Ljung; [2023]
    Nyckelord :Ethics; sponsorship; football associations; CSR; legitimacy; economic ethics and institutional change; Etik; sponsorskap; fotbollsförening; CSR; legitimitet; ekonomisk etik och institutionell förändring;

    Sammanfattning : Sponsring är en viktig intäktskälla för idrottsföreningar i Sverige, där mycket gott kan komma från olika sponsorskap men även leda till svåra etiska ställningstaganden för föreningarna. Även om Riksidrottsförbundet (RF) har en tydlig policy gällande att inte uppmuntra till användning av tobak, narkotika, dopning och alkohol finns det fortfarande föreningar som låter sig bli sponsrade av dessa typer av företag, framförallt i övriga världen, men även i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Bortom mål och prestation : En kvalitativ studie som syftar till att studera hur Helsingborgs IF:s (HIF) Corporate SocialResponsibility arbete kan användas som medel till att attrahera och bibehålla sponsorer ikontrast till deras sportsliga framgångar.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ellen Elfman; Hugo Brodin; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR Swedish football club Helsingborgs IF HIF ; stakeholder and customer relations;

    Sammanfattning : This paper examines the relationship between Corporate Social Responsibility (CSR) effortsand sporting success in attracting and retaining sponsors with a focus on the Swedish footballclub Helsingborgs IF (HIF). In 2022, Helsingborgs IF was relegated from Allsvenskan(swedish top-flight football) to Superettan (swedish second tier league) and faces a newexternal situation in relation to competition, attractiveness and commercial development inthe coming season (2023). LÄS MER

  5. 5. Fotbollens förtrollning : CSR-sagor från Manchester Citys rike

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Aman Hussein; Denis Saljunovic; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; Manchester City Football Club MCFC ; Sportswashing; Abu Dhabi United Group ADUG;

    Sammanfattning : This study delves into the perceptions of Manchester City Football Club supporters regarding the club’s Corporate Social Responsibility activities post its 2008 acquisition by Abu Dhabi United Group. Interviews with Swedish MCFC supporters reveal an in-depth understanding of the evolution of their relationship with the club and their views on its CSR endeavors. LÄS MER