Sökning: "CSR som konkurrensfördel"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden CSR som konkurrensfördel.

  1. 11. Motiven bakom den frivilliga hållbarhetsredovisningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Nilsson; Afrodita Dorina Cristea; Jenny Danielsen; [2010]
    Nyckelord :CSR; green wash ; GRI; hållbarhetsredovisning; privata företag; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : ”Har miljö, etik och socialt ansvar blivit en fluga för företagen?” På frågan svarar Torbjörn Westman, ansvarig för Deloittes hållbarhetsutvecklingsarbete, i en artikel i Dagens Nyheter i november 2007: ”Jag tror att den här typen av information är här för att stanna. Blir företagen […] bättre på att redovisa affärsvärden kommer investerarna att se det ökade värdet. LÄS MER

  2. 12. Hållbarheten och CSR : hur förståelsen av hållbar utveckling påverkas av ansvarsfullt företagande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matteus Westin; [2010]
    Nyckelord :Business Administration; Sustainable Development; CSR; Stakeholder Theory; Strategy; Företagsekonomi; Hållbar Utveckling; CSR; Strategi; Intressentteori;

    Sammanfattning : Frivilligt företagsansvar för samhälls- och miljöfrågor, är en trend som vuxit sig stark de senaste tio åren. Samstämmigheten, om att dagens sätt att leva är långsiktigt ohållbart, växer och det har blivit näst intill en självklarhet att företag, ska ta större ansvar än enbart vinstmaximering. LÄS MER

  3. 13. CSR på en avreglerad marknad : Socialt ansvarstagande som konkurrensfördel

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Peter Gustavsson; Joel Häggquist; [2010]
    Nyckelord :Deregulation; monopoly; competition; gambling market; CSR; Avreglering; monopol; konkurrens; spelmarknad; CSR;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den statliga utredningen En framtida spelreglering presenterades under december 2008. Ett förslag i utredningen är att delar av monopolet på den svenska spelmarknaden i framtiden kan komma att konkurrensutsättas. LÄS MER

  4. 14. CSR och B2B, olja och vatten? : En undersökning av CSR som konkurrensfördel inom Business-to-Businessmarknaden

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Markus Averstad; Markus Eriksson; [2009]
    Nyckelord :marketing; CSR; B2B; business to business; marketing; economics; competitive advantage; competition; CSR; B2B; business to business; marknadsföring; ekonomi; konkurrens; konkurrensfördel; CRM;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Eco-labels: input or outcome of CSR? : A study made on three companies

    Kandidat-uppsats, IHH, Företagsekonomi

    Författare :Carolina Jonsson; Madeleine Jakobsson; Martin Johansson; [2008]
    Nyckelord :Eco-labels; Corporate Social Responsibility; CSR; Socially Responsible Business Practises; Sustainability; Environmental Marketing; Green Marketing; Miljömärkningar; Företags Samhällsansvar; CSR; Hållbarhet; Grön Marknadsföring;

    Sammanfattning : Problem: The increased environmental awareness among people as well as businesses has led to the development of new concepts such as sustainable development and environ-mental marketing. One way of practising environmental marketing, which is based on the three principles social responsibility, holism and sustainability, is to use eco-labels on prod-ucts and services. LÄS MER