Sökning: "CSR varumärkesstärkande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden CSR varumärkesstärkande.

  1. 1. Sponsring inom lokalfotbollen i Göteborg : Värdesamskapande och etiska hänsynstagande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sam Toosi; Mattias Ifter; [2022]
    Nyckelord :Business Economics; Marketing; Sponsorship; Football; CSR; Value co-creation; Ethics; Corporate values; Företagsekonomi; Marknadsföring; Sponsring; Fotboll; Föreningsliv; CSR; Värdesamskapande; Etik; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar sponsringssamarbeten på lokal nivå med avgränsning mot lokala fotbollsföreningar i Göteborg. Avgränsning beror till stor del på den ökade populariteten bland sponsorer att engagera sig i lokala fotbollsföreningar. LÄS MER

  2. 2. Statens måttfulla omtanke -En retorisk textanalys av Systembolaget och Svenska Spels ansvarsretorik

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnéa Fredriksson; Lovisa Strömberg; [2021]
    Nyckelord :CSR; Måttfullhet; Reklamfilm; Retorisk Textanalys; Svenska Spel; Systembolaget;

    Sammanfattning : Med hjälp av en retorisk textanalys syftar uppsatsen till att undersöka hur Systembolaget och Svenska Spels reklamfilmer kan förstås utifrån lagkravet om måttfullhet samt hur filmerna förhåller sig till Carrolls CSR-pyramid. Undersökningen grundar sig i att det idag har blivit allt vanligare för företag att kommunicera hur de tar ansvar gällande dess påverkan i samhället. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesstärkande samhällsansvar : En studie om hur CSR påverkar konsumenters attityder

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Johan Andersson; Robin Weiderstål; [2016]
    Nyckelord :CSR; brands; brand equity; consumers; attitude; awareness; CSR; varumärke; varumärkeskapital; konsument; attityd; medvetenhet.;

    Sammanfattning : Företags samhällsansvar (CSR) har utvecklats från ett fokus på etik till prestation och att således kunna fungera som ett strategiskt verktyg för differentiering och det är idag allmänt vedertaget för företag att använda sig av CSR med antagandet att detta genererar konkurrensfördelar. Samtidigt som CSR påvisats kunna skapa mervärde till ett företags varumärke ställs numera också krav från konsumenter att företag tar ett samhällsansvar. LÄS MER

  4. 4. Corporate Social Responsibility som varumärkesstärkande aktivitet?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Hildebrand; Anna Schmidt; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På en konkurrenskraftig marknad är det viktigt för företag att differentiera sig genom ett starkt varumärke. Genom att vara en ”god medborgare” i form av Corporate Social Responsibility, CSR, kan företagstärka relationen mellan kund och företag och på så sett varumärket. LÄS MER

  5. 5. CSR : Drivkrafter och konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Linn Ekerbring; Magdalena Ranagården; [2008]
    Nyckelord :CSR; Corporate Social Responsibility; etiskt ansvar; socialt ansvar; miljömässigt ansvar;

    Sammanfattning : Idag räcker det inte med att ett företag genererar vinst och har överlägsna produkter, nu tas även ansvarstagande och företagets värderingar in i bedömningen. Detta är en fallstudie på Stadium AB med frågeställningen: Vilka är de primära drivkrafterna bakom Stadium AB:s CSR arbete idag och vad blir konsekvenserna av CSR arbetet ur ett varumärkesstärkande perspektiv? Syftet var att få mer förståelse för begreppet CSR och drivkrafterna bakom. LÄS MER