Sökning: "CSR volvo"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden CSR volvo.

  1. 1. Företagsvärderingars betydelse och övertygelse : En visuell retorisk analys av H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anni Hjärpe; Oda Skaate; [2022]
    Nyckelord :H M; Volvo Group; visual method; rhetoric; semiotic; sustainability; values; business culture; CSR; H M; Volvo Group; visuell metod; semiotik; hållbarhet; värderingar; retorik; företagskultur; CSR;

    Sammanfattning : Studien analyserar H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar. Företagen verkar inom textilindustrin respektive transport- och fordonsindustrin och har genom åren fått kritik för sin negativa påverkan på hållbarhet. LÄS MER

  2. 2. That's why we're changing to all-electric : En multimodal kritisk diskursanalys av Volvo Cars hållbarhetskommunikation ideras reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Backman; David Fiedler; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; multimodal kritisk diskursanalys; grönmålning; budskapsstrategier; CSR; intygsreklam; Volvo Cars; reklamfilmer;

    Sammanfattning : Företaget Volvo Cars återfinns på Sustainable Brand Index lista över de mest hållbaravarumärkena enligt svenska konsumenter. Samtidigt verkar företaget inom en av de mestklimatbelastande branscherna. LÄS MER

  3. 3. Nya tider, nytt styrmedel. En fallstudie i kopplingen mellan CSR och motivation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tobias Sandell; John Larsson; [2021-08-12]
    Nyckelord :Self Determination Theory; Institutional Theory; Systems Theory; Daniel Pink; purpose; motivation; CSR; Corporate Social Responsibility; CSR as governance; CSR as policy instrument; CSR and motivation; agile; agile organization; development of governance in agile organizations; normative leadership; normative leadership in agile organizations; Volvo Cars;

    Sammanfattning : This case study has investigated the possibility of utilizing current CSR commitments to further employee motivation, by exploring the relation between motivation and alignment in commitments to social challenges. Self Determination Theory, Institutional Theory and Systems Theory has been used to explore the positive correlation between CSR and Motivation, as shown by Kunz (2020). LÄS MER

  4. 4. Genuina påståenden eller greenwashing? : En kritisk retorikanalys av Volvo Groups miljöfokuserade CSR-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elis Carlsson; Ronja Pramheim Schmidl; [2021]
    Nyckelord :CSR; Greenwashing; Retorik; Kritisk retorikanalys; Volvo Group;

    Sammanfattning : Idag finns en förväntan på företag att de ska ta ett större ansvar utöver sina egna intressen och marknadsvärdet. Det här benämns som Corporate Social Responsibility och grundar sig i miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter. LÄS MER

  5. 5. The Importance of Practices in Corporate Social Responsibility Disclosure. : A case study of Volvo Cars.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Boris Maslarov; Toma Georgiev; [2021]
    Nyckelord :Volvo Cars; CSR; Disclosure; CSR Practices; Stakeholders; CSR Importance.;

    Sammanfattning : Background: In recent years, interest towards Corporate Social Responsibility (CSR) has increased, more specifically, the economic, environmental, and social impacts large corporations have on society. This has led to the increase in transparency of practices in CSR disclosure, and number of sustainability reports published in general. LÄS MER