Sökning: "CSR-upplysningar"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet CSR-upplysningar.

  1. 1. Svenska allmännyttiga bostadsbolag - Sambandet mellan CSR-arbete och upplysningar om CSR i bolagens årsredovisningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alma Karlsson; Elin Strandberg Andersson; [2020]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; CSR-arbete; CSR-upplysningar; Allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag; Legitimitetsteorin; Voluntary disclosure theory;

    Sammanfattning : Det har blivit ett allt större fokus på företags arbete med corporate social responsibility (CSR). Denna uppsats har som syfte att studera sambandet mellan svenska allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolags CSR-arbete och mängden CSR-upplysningar i deras årsredovisningar. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning : En kvantitativ studie på företagsfaktorer som påverkarmängden CSR-upplysningar i svenska företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Hillenfjärd; Heidi Kaiser; [2018]
    Nyckelord :Sustainability reports; Shareholder structure; Profitability; Visibility; Global reporting initiative; Corporate social responsibility; Hållbarhetsredovisning; Ägarstruktur; Lönsamhet; Synlighet; Global reporting initiative; Corporate social responsibility;

    Sammanfattning : Idag förekommer det ett ökat tryck på företag att ta ett socialt ansvar, Corporate social responsibility (CSR). För att företag ska uppfattas som legitima måste de överensstämma med samhällets sociala normer, värderingar och förväntningar, vilket enligt legitimitetsteorin tros vara en stark drivkraft till att företag ökar sin omfattning kring frivilliga CSR-upplysningar. LÄS MER

  3. 3. Vad påverkar börsnoterade bolag att ge ut CSR-upplysningar på Facebook?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Emelie Klemming; Amanda Westberg; [2018]
    Nyckelord :CSR; CSR disclosures; social media; Facebook; content analysis; CSR; CSR-upplysningar; sociala nätverk; Facebook; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) är viktigt för både företag och samhället idag. För att uppnå legitimitet bör företag visa att de engagerar sig i CSR-frågor. En kanal som de kan använda för att kommunicera CSR är sociala nätverk, som vuxit sig stora de senaste åren. LÄS MER