Sökning: "Cambridge Analytica"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Cambridge Analytica.

  1. 1. Mikroetik: Ett steg i rätt riktning för etik inom datadriven AI

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Cecilia Minder; Leo Rasmusson; [2022]
    Nyckelord :Etik; AI; Mikroetik; AI-etik; Riktlinjer; Datadriven AI; General Works; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens kan leda till disruptiva innovationer som verksamheter måste ta ställning till för att fortsätta vara konkurrenskraftiga. Med profilerade fall som Cambridge Analytica har etik i förhållande till datadriven AI fått en ny betydelse. LÄS MER

  2. 2. Technology and the Value of Trust : Can Society Trust AI?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Dominika Janus; [2022]
    Nyckelord :AI; trust; reliance;

    Sammanfattning : Ensuring "public trust" in AI seems to be a priority for policymakers and the private sector. It is expected that without public trust, such innovations cannot be implemented with legitimacy, and there is a risk of potential public backlash or resistance (for example cases of Cambridge Analytica, predictive policing, or Clearview AI). LÄS MER

  3. 3. Facebook in the News. A mixed-method study of how Swedish public service news represent Facebook

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Natalija Sako; [2021-04-06]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; Content analysis; Social media; Global media giants; Political economy; Neoliberalism;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how Swedish public service media represents Facebook; a private, transnational company but also a tool for public service media (PSM) to reach its audience. The first research objective was to find out to what extent and in what way Facebook has been present in two of the biggest news programs in PSM, Rapport and Dagens eko, over the last ten years. LÄS MER

  4. 4. Att överväga integriteten på sociala medier : En kvalitativ studie om hur den äldre generationen upplever att dataövervakning påverkar deras integritet på Facebook och hur den förhandlas

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Erika Eliasson; Rebecca Löwy; [2021]
    Nyckelord :integrity; dataveillance; target advertising; media use; elder generation; exclusion; integritet; dataövervakning; riktad reklam; medieanvändning; äldre generationen; utanförskap;

    Sammanfattning : Studien “Att överväga integriteten på sociala medier” ämnar belysa och problematisera hur den äldre generationen förhandlar med sin integritet samt hur den påverkas av dataövervakning. Uppsatsen undersöker den äldre generationen i åldrarna 60–80 år om hur de uppfattar integritet och dataövervakning på Facebook. LÄS MER

  5. 5. Evaluating network generation algorithms for decentralized social media platforms

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nicky Obreykov; [2021]
    Nyckelord :Centrality; centralization; decentralized; network analysis; network generation; social media platform;

    Sammanfattning : With the large amount of personal data being shared on social media platforms, there is an increased security risk involved. Individuals are reliant on companies keeping their promises of securely handling personal data. LÄS MER