Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ALS - att leva med sjukdomen : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Omkring 200 personer insjuknar i ALS i Sverige, varje år. Det är en obotlig sjukdom med snabbt förlopp. Symtom som muskelförtvining och muskelförlamning är en del av sjukdomen. Syfte: Att beskriva personers erfarenheter av att leva med sjukdomen amyotrofisk lateralskleros, ALS. LÄS MER
2. Sjuksköterskors upplevelser av arbetsrelaterad stress på akutmottagning En litteraturstudie
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : .... LÄS MER
3. Vad sägs om barnet och varför : Förskollärares kommunikation i barnets övergångsprocess mellan förskola och förskoleklass
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens syfte har varit att studera den kommunikation som rör barnet i dess övergångsprocess från förskolan till förskoleklass. Vad som sägs om barnet och varför, samt hur kommunikationen påverkar detta. Då syftet med studien är att studera kommunikationen har valet fallit på en socialkonstruktionistisk ansats som grund. LÄS MER
4. "Vore det inte lättare om du fortsatte vara kille?" : En intervjustudie om transsexuellas upplevelser av vårdpersonalens bemötande
Kandidat-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Transsexualism är en könsidentitetsstörning som innebär att en individ identifierar sig med det motsatta könet, och innefattar oftast en önskan om att korrigera sitt kön till det upplevda. I och med denna önskan kommer transsexuella ofta i kontakt med vården och därför krävs vårdpersonal som är kunnig och professionell i sitt bemötande. LÄS MER
5. Läsmiljöns och högläsningens betydelse i förskolan : En jämförelse mellan pedagogers arbetssätt i homogena och i mångkulturella miljöer.
M1-uppsats, Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att belysa olika förskolors arbetssätt med barnlitteratur. Vi kommer att synliggöra skillnader i pedagogers arbetssätt utifrån homogena och mångkulturella miljöer. Pedagoger och deras förhållningssätt till böcker och läsning, påverkar hur läsmiljön på förskolan är utformad. LÄS MER