Sökning: "Camilla Holmström"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Camilla Holmström.

  1. 1. Undervisning i förskolan : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Camilla Holmström; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; uppfattningar; undervisning; utbildning; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur begreppet undervisning uppfattas av förskollärare. Studien baseras på följande frågeställningar: Hur uppfattar förskollärare deras förtydligade ansvar? Hur uppfattar förskollärare undervisning i relation till förskolan utbildning? Hur beskriver förskollärare sina strategier för undervisning? Studien utgår ifrån den fenomenografiska forskningsansatsen och resultatet analyseras med fenomenografins tillhörande analysmodell. LÄS MER

  2. 2. Felsvarsanalys vid bedömning av flerspråkiga barns ordförråd : En kvantitativ och kvalitativ studie kring ordförrådsutvecklingen hos svensk-turkiska 4- och 7-åringar via ordförrådstestet Cross-linguistic Lexical Task (CLT)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Camilla Sender; Malin Svensson; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; Cross-linguistic Lexical Task CLT ; flerspråkighet; felsvarsanalys; lexikal organisation; ordförråd; ordkunskap; språkutveckling; svenska; turkiska.;

    Sammanfattning : The knowledge about typical vocabulary development in bilingual children is limited, which is why bilingual children incorrectly might be diagnosed with language impairment. The aim of this study is to investigate the Swedish vocabulary of 4- and 7-year-old bilingual Swedish-Turkish children via the vocabulary test Cross-linguistic Lexical Task (CLT). LÄS MER

  3. 3. Barns olikheter i den pedagogiska praktiken sett ur ettspecialpedagogiskt perspektiv : Olikhet – en tillgång eller brist i förskolans verksamhet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Holmström Camilla; Mari Lundborg-Sjöstedt; [2015]
    Nyckelord :En förskola skola för alla; normalitet; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att synliggöra olika aktörers uppfattning om förutsättningarna för att kunna leva upp till begreppet ”en skola för alla” utifrån barns olikheter i förskolan. Vilket eller vilka specialpedagogiska perspektiv utgår våra aktörer ifrån? Aktörer i denna studie avses förskolechefer, specialpedagoger samt förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors upplevelser av arbetsrelaterad stress : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Holmström Kosak Camilla; [2015]
    Nyckelord :Arbetsrelaterad stress; Stresshantering; KASAM; Krav-kontroll-stöd modellen; Upplevelser; Förändring;

    Sammanfattning : Introduction: Stress is common in healthcare. How we perceive and handle a stressful situation may differ from individual to individual. Some may see stress as a challenge, others see stress as a threat. By having a sense of control and feel the meaningfulness of their work, it can lead to a reduction in the perceived work-related stress. LÄS MER

  5. 5. Är digital valuta det nya guldet?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Holmström Van Der Weyden; Camilla Eskilsson; [2014]
    Nyckelord :bitcoin; kryptovaluta; digital valuta; valutakursrisk; hedge; guld; Business and Economics;

    Sammanfattning : Valutakursrisk har historiskt hanterats med negativt korrelerad eller okorrelerade instrument för att minska den totala risken i en portfölj. Som ett resultat av en integrerad värld har sådana instrument blivit allt mer sällsynta. LÄS MER