Sökning: "Camus"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade ordet Camus.

  1. 11. Aesthetic Experiences and the Miracle of Action : On the Radical Possibility of Art in Teaching and Learning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Estetiska lärprocesser; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Petra Lundberg Bouquelon; [2019]
    Nyckelord :aesthetic experience; aesthetic learning; teaching; phenomenology; clown knowledge; not-knowing; unlearning; space for action; homo faber; sustainable teaching; constructive alignment; NPM.; estetisk erfarenhet; estetiska lärprocesser; undervisning; fenomenologi; clownens kunskap; icke-vetande; av-lärande; handlingsutrymme; homo faber; hållbar undervisning; konstruktiv länkning; new public management;

    Sammanfattning : This master essay starts with the author having an encounter with two 14-years old boys who claim that they are Nazis. In a school project where the pupils made films about norms in the society they made a film with a clearly racist and homophobic message. LÄS MER

  2. 12. „In die Ferne sehe ich ausgezeichnet“ : Eine Motivstudie zu Augen in Marlen Haushofers Roman Die Wand.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tyska

    Författare :Petra Lundström; [2018]
    Nyckelord :Die Wand; Augen; Motiv; Haushofer; Camus;

    Sammanfattning : In Haushofers Roman Die Wand werden die Augen auffällig betont und der Sehvorgang ausführlich geschildert. Diese Arbeit beschäftigt sich mit den Fragen: Wie und wo wird das Augenmotiv im Roman betont? Welche Funktionen haben die vielen Schilderungen von Augen und Schauen? Und welche Themen können dadurch behandelt werden? Dies wird durch ausgewählte Szenen und Textabschnitte diskutiert. LÄS MER

  3. 13. I ett ombonat rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ken Andersson; [2017]
    Nyckelord :Skuld; Etik; Camus; absurditet;

    Sammanfattning : I hope this scientific essay can shed som light over how guilt kan appear at a school, primarily for those working as fritidslärare. Fritidslärare come often in close contact with special needs children.In the story I shall recount a case where I have taken the roll of carer and helping an extroverted pupil through his schoolday. LÄS MER

  4. 14. Die Kunst der Kürze : Zu den Auswirkungen der Sprachknappheit auf die narrativen Elemente “Zeit” und “Raum” in Stephan Groetzners So ist das

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Tyska

    Författare :Natasa Vukelic; [2017]
    Nyckelord :Stephan Groetzner; So ist das; Sprachkürze; Sprachknappheit; Raum; Zeit; Absurdismus; Narratologie; Narrativität; Momentaufnahmen; Sequenzialität; Roman; erzählen wie Comics; filmisches Schreiben; Zeitraffer;

    Sammanfattning : Stephan Groetzner is a contemporary German writer whose book So ist das is said to be mysterious— the novel surprises with its conciseness as well as the mix of an unusual, almost poetic form and a simple syntax. It thus opens the doors to various interpretations. LÄS MER

  5. 15. Det sublima och det absurda : en kritisk närläsning och analys av begreppens kontaktytor utifrån Lyotard och Camus

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Erik Gregemar; [2017]
    Nyckelord :absurd; sublime; Camus; Lyotard; absurdism; aesthetics; absurd; sublim; Camus; Lyotard; absurdism; avantgarde; avant-garde; postmodernism; postmodern; estetik;

    Sammanfattning : I denna uppsats har kontaktytorna mellan det sublima och det absurda undersökts utifrån hur Lyotard och Camus definierar respektive begrepp. Uppsatsen har utgått från en forskningssituation där få jämförelser mellan dessa begrepp – som i sig kan te sig undflyende och vaga – verkar finnas. LÄS MER