Sökning: "Can Fischer"
Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden Can Fischer.
1. Sustainability practices on the Second-Hand Market. A Comparative Analysis of a For-Profit and Non-Profit Second-Hand organization
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Reusing clothing through second-hand consumption can aid the shift towards circular economies by extending the lifespan of clothes. In the past, non-profit organizations have dominated the second-hand market in Western Europe. LÄS MER
2. How sustainable are sustainable enterprises? Examining sustainability and economic value trade-offs in a Danish coffee company
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Starting a sustainable business is challenging because growth decisions need to balance sustainability impact and economic feasibility. This thesis seeks to examine what trade-offs sustainable enterprises face and how they balance decision making when faced with these dual logics. LÄS MER
3. Hantering av andelar i marksamfälligheter vid lantmäteriförrättningar : En studie kring hur marksamfälligheters förvaltning påverkas vid omdisponering av andelar
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ingenjörsvetenskapSammanfattning : Marksamfälligheter är enligt 1 kap. 3 § fastighetsbildningslagen (1970:988) markområden som ägs av flera fastigheter. För samfälligheter generellt finns två förvaltningsformer, delägar- eller föreningsförvaltning. LÄS MER
4. ChatGPT som socialt disruptiv teknologi : En fallstudie om studierektorers inställning till ChatGPT och dess påverkan på utbildning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/InformationssystemSammanfattning : Teknologiutvecklingen av stora språkmodeller har på senaste tiden blivit uppmärksammad genom lanseringen av OpenAI:s ChatGPT. Det har förekommit diskussioner om vad detta innebär för samhället i stort men också hur utbildningen på lärosäten påverkas. LÄS MER
5. Läraren som gatekeeper : En kvantitativ studie om hur mellan- och högstadielärare skattar sinakunskaper gällande psykisk ohälsa hos unga, samt hur de upplever förutsättningarna att agera och initiera åtgärder vid behov.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar bland ungdomar. Skolan har en unik möjlighet att bidra i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Lärare har, genom en slags gatekeeperfunktion, möjlighet att tidigt upptäcka och initiera åtgärder för elever med psykiska besvär. LÄS MER